רוצה מידע על ערכת הכנה לצו ראשון?

צו ראשון - מבחנים פסיכוטכניים - הבנת הנקרא

מבחן הבנת הנקרא בצו ראשון

המבחן האחרון בסדרת המבחנים הפסיכוטכניים הוא מבחן הבנת הנקרא, הכולל 3-5 קטעי קריאה, כאשר לאחר כל אחד מהם 2-3 שאלות. הקטעים במבחנים הפסיכוטכניים כתובים ברמה המזכירה מאמרים אקדמיים, אולם קצרים יותר ובשפה פשוטה ומובנת יותר. קטעי הקריאה עוסקים בעיקר בנושאים צבאיים (כללים, נהלים, סיפורי מורשת קרב) אך גם בנושאים שונים ומגוונים כמו היסטוריה, פילוסופיה, ספרות, סוציולוגיה, פסיכולוגיה והתחומים המדעיים השונים.

השאלות מתחלקות לשלושה סוגים:

1. שאלות נקודתיות: שאלות העוסקות בעובדות הנתונות בקטע או במשמעותם של ביטויים המופיעים בו. שאלות כאלה נזהה בעזרת אמצעים מכוונים כמו מספר שורה בה מופיע הביטוי הספציפי או עוגן טקסטואלי, למשל, צירוף מילים שאותו נחפש בקטע.

2. שאלות הסקה: שאלות בהן התשובה אינה נתונה בקטע, אלא צריך להסיק אותה ממנו. בשאלות כאלה יכולה להיות הפניה לשורה או לפסקה, אולם התשובה אינה מופיעה בהן כלשונה.

3. שאלות כלליות: שאלות כגון: מהי מטרתו העיקרית של הקטע, מה יכולה להיות כותרת מתאימה עבורו ושאלות הנוגעות למבנה הקטע. ייתכנו גם שאלות המנוסחות על דרך השלילה, למשל "מה לא ניתן להסיק מהקטע".

דגש: סדר השאלות הנקודתיות וההסקתיות הוא לפי סדר הדברים בקטע, ושאלות כלליות נשאלות בדרך כלל בתחילת או בסוף מקבץ השאלות.

דגש: בכל סוגי השאלות יש להקפיד לקרוא את כל התשובות בטרם מסמנים את התשובה שלדעתנו היא התשובה הנכונה, וזאת משום שיכולות להופיע תשובות שהן נכונות בחלקן או שיידמו כנכונות בקריאה מהירה.

דגש: שימו לב שבפתרון השאלות אין להתבסס על ההיגיון הבריא שלנו או על ידע כללי, אלא רק על האמור בקטע. גם בשאלות הסקה, בהן אנו נדרשים להגיע למסקנות שאינן מצוינות במפורש בקטע, כל מסקנה צריכה להיות מבוססת על המידע הנתון בקטע.

דגש: הדרך הטובה ביותר ללמידה היא תרגול. באמצעותו תלמדו להכיר את סגנון השאלות ואת האבחנה בין עיקר לטפל, שהכרחית לקריאה והבנה מהירה של קטעי הבנת הנקרא בבחינה.
אל תגיע לא מוכן לצו ראשון!
בחר מה שמתאים לך וצא לדרך... :)

דרך ראשונה לפתרון טקסט

קיימות מספר דרכים אפשריות לגשת לקטעי הבנת הנקרא, וכדאי לבחון את כולן, לבחור את הדרך המתאימה ביותר ולדבוק בה במהלך התרגול. תרגול חוזר של אחת מהדרכים הללו באופן עקבי יביא לתוצאות הטובות ביותר.

1. קריאת הקטע קודם לפתרון השאלות

לפי גישה זו, קוראים את הטקסט כולו, תוך סימון מילות מפתח, משפטים חשובים וכתיבת/הבנת הגרעין הרעיוני בכל פסקה במילים בודדות. לאחר מכן, עונים על השאלות לפי סדר הופעתן. כאשר שאלה עוסקת בפסקה או מילה מסוימת, נחזור ונקרא כמה משפטים מהאזור המתאים בקטע לצורך ריענון הזיכרון.
יתרונות: הכרת הגרעין הרעיוני של הקטע ורוח הדברים מקלה בזיהוי מסיחים בשאלות ומקנה תחושת בטחון.
חסרונות: דורשת קצב קריאה מהיר, ייתכן כי לא נזכור את כל המידע הדרוש עם סיום הקטע.
למי מתאימה הגישה? נבחנים בעלי קצב קריאה מהיר יחסית ושליטה טובה בשפה, המיומנים בקריאה של טקסטים עיוניים בעברית.
 

דרך שנייה לפתרון טקסט

2. קריאת פסקה בודדת ומענה על השאלות המתאימות

לפי גישה זו, בקטעים המורכבים מלמעלה מפסקה אחת, קוראים פסקה בודדת בכל פעם. במהלך הקריאה יש לסמן מילים חשובות ומשפטים חשובים בפסקה ולענות על השאלות המתאימות לפסקה זו בלבד. נשים לב כי לא ניתן לענות על שאלות כלליות (מטרת הקטע, כותרת לקטע) לפני שקראנו את כל הפסקאות. לכן, אם ניתקל בשאלות אלו, נדחה את פתרונן עד לסיום קריאת כל הפסקאות. מכאן ניתן להבין שאין בגישה זו מתן פטור מקריאת הקטע כולו בסופו של תהליך.
יתרונות: קל יותר לזהות ולזכור פרטים, קריאה ממוקדת יותר של הקטע מאפשרת לרדת לעומקם של דברים מבלי להתבלבל מעודף מידע.
חסרונות: לא ניתן לענות על שאלות כלליות לפני שקוראים את הקטע כולו, חוסר הכרות עם הגרעין הרעיוני של הקטע ורוח הדברים מקשה על פתרון השאלות.
למי מתאימה הגישה? נבחנים בעלי קצב קריאה איטי יותר, בעלי קושי להתרכז דקות ארוכות באופן רציף בטקסט.


מדוע אלפי לקוחות כבר בחרו בערכות התרגול של ניב רווח?
תרגילים רבים ומגוונים
רמת התאמה גבוהה לבחינה
מערכת תרגול ידידותית למשתמש
אפשרות לאפס ולתרגל שוב כמה שרוצים
הסברים ברורים ומפורטים לכל הנושאים
שירות לקוחות מקסים, יעיל והוגן

דרך שלישית לפתרון טקסט

3. קריאת השאלות קודם לקריאת החלקים הרלוונטיים בקטע

לפי גישה זו, ראשית קוראים את השאלה ורק לאחר מכן מחפשים את הקטע הרלוונטי בטקסט עצמו. יש לנקוט משנה זהירות בגישה זו, שכן ייתכנו מסיחים שקל לטעות בהם אם לא מכירים את הגרעין הרעיוני של הקטע כולו או של פסקה מסוימת. לאחר קריאת השאלה, מוטב לסמן לצד האזור הרלוונטי בקטע את מספר השאלה אליה יש לחזור כדי שלא להתבלבל וכן לסמן את המידע המתאים בקטע עצמו (ראו הסבר בהמשך השיעור לגבי מילות מפתח בשאלות). רצוי לקרוא לפחות מספר שורות מהקטע, ולא משפט בודד כדי לשים לב לפרטים משמעותיים שעלולים לשנות את משמעות הדברים.
יתרונות: קל יותר לזהות ולזכור פרטים, קריאה ממוקדת יותר של הקטע מאפשרת לרדת לעומקם של דברים מבלי להתבלבל על ידי עודף מידע.
חסרונות: לא ניתן לענות על שאלות כלליות לפני שקוראים את הקטע כולו, קשה יותר לזהות מסיחים, קל להתבלבל ולפספס את העיקר.
למי מתאימה הגישה? נבחנים בעלי קצב קריאה איטי יותר, שאינם מצליחים להתמודד עם קריאה רציפה של קטע או של פסקה שלמה, ושסובלים ממחסור בזמן.

מבחינת ניהול זמנים, אנו ממליצים להקדיש כ-5 דקות לכל קטע קריאה ולשאלות עליו, אולם שימו לב ובחנו את עצמכם - במידה ואתם זקוקים לזמן רב או מועט יותר, ייתכן שתעדיפו לתכנן את הזמנים מעט אחרת.

דוגמה לקטע הבנת הנקרא

ב- 12 ביוני 2014 נחטפו ונרצחו בגוש עציון שלושה נערים: נפתלי פרנקל, גלעד שאער ואייל יפרח זכרם לברכה. עם חטיפתם ולפני שנודע דבר הירצחם, החל צה"ל במבצע "שובו אחים", במסגרתו נעצרו עשרות משוחררי עסקת שליט, כמו גם חברים במועצה המחוקקת הפלסטינית. במהלך המבצע ירו פעילי טרור אלפי רקטות לעבר שטחי ישראל, חלקן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל וחלקן נחתו בשטח ישראל. בתגובה לירי הגיבה ישראל באופן נקודתי וחיסלה מטרות טרור, תוך התמקדות באתרי ייצור ואחסון של אמצעי לחימה.

ירי הרקטות שהלך והתגבר הביא לפתיחתו של מבצע "צוק איתן" ב- 8 ביולי 2014. במהלך המבצע תקף צה"ל מטרות ממוקדות ברצועת עזה. מהצד העזתי, ירי הרקטות גבר, וטווחן הלך וגדל. ב- 26 באוגוסט 2014 קיבלו שני הצדדים את הצעת הפסקת האש ארוכת הטווח שהגיעה בתיווך מצרי, ובשעה 19:00 של אותו היום נכנסה הפסקת האש לתוקף.
 
רעיון מרכזי של פסקה 1 –  חטיפת הנערים ומבצע "שובו אחים".
רעיון מרכזי של פסקה 2 –  מהלך מבצע "צוק איתן" עד להפסקת האש.
לאחר שסימנו רעיונות חשובים, מושגים וסיבות בטקסט, והבנו מה הרעיון המרכזי של כל פסקה, יהיה לנו קל יותר לענות על השאלות הנלוות.
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר

שאלות לדוגמה

1.   המילה "במסגרתו" (שורה 2) מתייחסת ל:
(א) מבצע "צוק איתן"
(ב) מבצע "שובו אחים"
(ג) ירי הרקטות
(ד) מעצר משוחררי עסקת שליט
 
פתרון:
זו דוגמא לשאלה נקודתית, המפנה אותנו למילה מסוימת בטקסט. בשורה 2 כתוב: " החל צה"ל במבצע "שובו אחים", במסגרתו נעצרו עשרות משוחררי עסקת שליט". כאשר חוזרים לסביבת המילה, ניתן להבין כי המילה "במסגרתו" מתייחסת למבצע "שובו אחים", אשר במסגרתו (במסגרת המבצע) נעצרו משוחררי עסקת שליט.
התשובה הנכונה היא (ב).


2.  מה מהבאים אירע קודם?
(א) חתימת הסכם בין ישראל לפלסטינים
(ב) תחילת מבצע "צוק איתן"
(ג) תחילת מבצע "שובו אחים"
(ד) חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים
 
פתרון:
שאלה זו היא שאלה על הקטע כולו: על פי הכתוב בקטע, תחילה נחטפו ונרצחו שלושת הנערים. בעקבות חטיפתם החל צה"ל במבצע "שובו אחים", ובעקבות ירי הרקטות שהלך וגבר החל צה"ל במבצע "צוק איתן". בסיום מבצע "צוק איתן" קיבלו על עצמם הצדדים את הסכם הפסקת האש שהוצע בתיווך מצרי.
התשובה הנכונה היא (ד).
רוצה מידע על ערכת הכנה לצו ראשון?
2017 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח פסיכומטרי בע"מ | +Niv Revah | בניית אתריםבניית אתרים