מבחן הבנת הנקרא בצו ראשון
המבחן האחרון בסדרת המבחנים הפסיכוטכניים הוא מבחן הבנת הנקרא, הכולל 3-5 קטעי קריאה, כאשר לאחר כל אחד מהם 2-3 שאלות. הקטעים במבחנים הפסיכוטכניים כתובים ברמה המזכירה מאמרים אקדמיים, אולם קצרים יותר ובשפה פשוטה ומובנת יותר. קטעי הקריאה עוסקים בעיקר בנושאים צבאיים (כללים, נהלים, סיפורי מורשת קרב) אך גם בנושאים שונים ומגוונים כמו היסטוריה, פילוסופיה, ספרות, סוציולוגיה, פסיכולוגיה והתחומים המדעיים השונים.
השאלות מתחלקות לשלושה סוגים:
1. שאלות נקודתיות: שאלות העוסקות בעובדות הנתונות בקטע או במשמעותם של ביטויים המופיעים בו. שאלות כאלה נזהה בעזרת אמצעים מכוונים כמו מספר שורה בה מופיע הביטוי הספציפי או עוגן טקסטואלי, למשל, צירוף מילים שאותו נחפש בקטע.
2. שאלות הסקה: שאלות בהן התשובה אינה נתונה בקטע, אלא צריך להסיק אותה ממנו. בשאלות כאלה יכולה להיות הפניה לשורה או לפסקה, אולם התשובה אינה מופיעה בהן כלשונה.
3. שאלות כלליות: שאלות כגון: מהי מטרתו העיקרית של הקטע, מה יכולה להיות כותרת מתאימה עבורו ושאלות הנוגעות למבנה הקטע. ייתכנו גם שאלות המנוסחות על דרך השלילה, למשל "מה לא ניתן להסיק מהקטע".
1. שאלות נקודתיות: שאלות העוסקות בעובדות הנתונות בקטע או במשמעותם של ביטויים המופיעים בו. שאלות כאלה נזהה בעזרת אמצעים מכוונים כמו מספר שורה בה מופיע הביטוי הספציפי או עוגן טקסטואלי, למשל, צירוף מילים שאותו נחפש בקטע.
2. שאלות הסקה: שאלות בהן התשובה אינה נתונה בקטע, אלא צריך להסיק אותה ממנו. בשאלות כאלה יכולה להיות הפניה לשורה או לפסקה, אולם התשובה אינה מופיעה בהן כלשונה.
3. שאלות כלליות: שאלות כגון: מהי מטרתו העיקרית של הקטע, מה יכולה להיות כותרת מתאימה עבורו ושאלות הנוגעות למבנה הקטע. ייתכנו גם שאלות המנוסחות על דרך השלילה, למשל "מה לא ניתן להסיק מהקטע".
דגש: סדר השאלות הנקודתיות וההסקתיות הוא לפי סדר הדברים בקטע, ושאלות כלליות נשאלות בדרך כלל בתחילת או בסוף מקבץ השאלות.
דגש: בכל סוגי השאלות יש להקפיד לקרוא את כל התשובות בטרם מסמנים את התשובה שלדעתנו היא התשובה הנכונה, וזאת משום שיכולות להופיע תשובות שהן נכונות בחלקן או שיידמו כנכונות בקריאה מהירה.
דגש: שימו לב שבפתרון השאלות אין להתבסס על ההיגיון הבריא שלנו או על ידע כללי, אלא רק על האמור בקטע. גם בשאלות הסקה, בהן אנו נדרשים להגיע למסקנות שאינן מצוינות במפורש בקטע, כל מסקנה צריכה להיות מבוססת על המידע הנתון בקטע.
דגש: הדרך הטובה ביותר ללמידה היא תרגול. באמצעותו תלמדו להכיר את סגנון השאלות ואת האבחנה בין עיקר לטפל, שהכרחית לקריאה והבנה מהירה של קטעי הבנת הנקרא בבחינה.