ספרים

מבחן יע"ל - שאלות ניסוחים מחדש



איך נראית שאלת ניסוח מחדש?

איך נראית שאלת ניסוח מחדש?

דוגמה:
רק היעדר רישיון נהיגה מונע ממני להיענות להצעת העבודה הזאת.

(1) אילו היה לי רישיון נהיגה הייתי מקבל את הצעת העבודה הזאת.
(2) בגלל שאין לי רישיון נהיגה, לא התקבלתי לעבודה הזאת.
(3) הרצון לקבל רישיון נהיגה מניע אותי להיענות להצעת העבודה הזאת.
(4) בזמן שאני נוהג, אני לא עונה למי שמתקשר אליי בנוגע לעבודה הזאת.

לפנינו משפט מקורי ו-4 אפשרויות לנסחו מחדש. למעשה, רק אחת התשובות באמת מנסחת מחדש את האמור במשפט המקורי. עלינו למצוא אותה. במשפט הזה מילות המפתח הן "היעדר", "מונע" ו"להיענות". "היעדר" = "חוסר". "מונע" = "אינו מאפשר". "להיענות" = "להסכים". משמעות המשפט המקורי, אם כך: המחסור ברישיון נהיגה הוא הדבר היחיד שאינו מאפשר לי להסכים להצעת העבודה. התשובה היחידה ששומרת על המשמעות הזו היא תשובה מספר (1). אם היעדר הרישיון הוא המכשול היחיד בדרך לקבלת הצעת העבודה, הרי שאילו היה לי רישיון, הייתי מקבל את ההצעה. תשובה (2) הופכת את הפעיל לסביל – על פי המשפט המקורי הדובר הוא שמסרב להצעת העבודה ואילו על פי תשובה זו, המעסיקים הם שהחליטו שלא לקבלו ("לא התקבלתי"). תשובה (3) מדברת על הרצון לקבל רישיון נהיגה, עליו כלל לא דובר במשפט המקורי. היא עושה שימוש במילה "מניע", הדומה בצליל למילה "מונע", אך כלל אינה דומה לה במשמעות ("מניע" = "גורם פנימי ממריץ"). תשובה (4) הופכת את "להיענות" ל"לענות" ושוב – מאבדת את משמעות המשפט המקורי.
התשובה הנכונה היא (1).

אם כך, אנו נדרשים להבין את משמעות המילים במשפט, אבל הרי אין ביכולתנו ללמוד את כל המילים בשפה. בכל זאת, יש מה לעשות. ראשית, ניתן לתרגל. בספר זה תרגולים רבים, הכתובים על פי אופי השאלות בבחינה, והיכרות איתם תסייע רבות בהבנת ובפתרון השאלות בה. שנית, ניתן ללמוד על היחסים בין חלקי המשפט, כפי שהסברנו קודם וכך להבין את המשפט באופן כללי גם אם לא בהכרח את כל המילים בו. הדבר יסייע לנו לכל הפחות לפסול תשובות לא מתאימות. בנוסף, בדומה לשאלות השלמת משפטים, גם בחלק זה נבחנות יכולות ספציפיות, כמו היכרות עם מילות הקישור.
טרם רכשת הכנה למבחן יעל?
בחר מה שמתאים לך וצא לדרך... :)
מהן שאלות ניסוח מחדש?

מהן שאלות ניסוח מחדש?

סוג נוסף של שאלות בבחינה הוא ניסוח מחדש. מקבצים של ניסוח מחדש מופיעים שלוש פעמים במהלך הבחינה, פעם אחת בפרק הראשון ופעמיים בפרק השני. בכל מקבץ 5-4 שאלות. אנחנו ממליצים להקדיש כ-45 שניות בממוצע לשאלת ניסוח מחדש.

אלו ההוראות שמקדימות חלק זה:
בכל שאלה נתון משפט, עליכם לבחור מתוך ארבע התשובות המוצעות, את התשובה שתוכנה הוא הדומה ביותר למשפט הנתון, ולסמן את מספרה במקום המתאים בגיליון התשובות.

הידע הנדרש לצורך מענה על שאלות אלו זהה לידע הנדרש לצורך מענה על שאלות השלמות משפטים, אולם כאן אנחנו עוברים מרמת המילה לרמת המשפט. למה הכוונה? בניגוד לשאלות השלמת משפטים, בשאלות ניסוח מחדש כל התשובות כתובות בעברית תקינה. כלומר, אין צורך ליצור התאמה בין חלקי המשפט. מנגד, נדרשת כאן הבנה תוכנית עמוקה יותר. ברוב המקרים ייעשה שימוש במילים היוצרות שפה עשירה ונדרש להבין את משמעותן והקשרן במשפט ולזהות בתשובות משפט השומר על המשמעות המקורית.
דוגמה נוספת

דוגמה נוספת

הייתי קונה לחם, אלמלא מיהרתי הבוקר.

(1) קניתי לחם ולכן מיהרתי הבוקר.
(2) מיהרתי הבוקר לקנות לחם.
(3) אם לא הייתי ממהר הבוקר, הייתי קונה לחם.
(4) אילו הייתי ממהר הבוקר, לא הייתי קונה לחם.

המשפט מתבסס על המילה "אלמלא" שמשמעה "אם לא" והיא מציינת תנאי. אחריה מופיע התנאי שדווקא כן התקיים ומה שבא אחריו מציין מה היה קורה אם הוא לא היה מתקיים. במשפט שלנו – מיהרתי, אבל אם לא הייתי ממהר, הייתי קונה לחם. לכן תשובה 3 נכונה. תשובה (1) הופכת את משפט התנאי למשפט של סיבה ותוצאה וגם מבלבלת בין הסיבה לתוצאה ­­­– לפי המשפט המקורי דווקא לא קניתי לחם וזה קרה בגלל שמיהרתי, ולא להיפך. תשובה (2) מתעלמת ממילת הקישור והופכת את המשפט למשפט פשוט, ללא מילות קישור. בשאלת ניסוח מחדש עם מילת קישור, התשובה תכיל תמיד גם היא מילת קישור (לא בהכרח זהה לזו שבמשפט המקורי). תשובה (4) מפילה את מי שלא ממש מכיר את מילת הקישור "אלמלא" וממנה משתמע שדווקא לא מיהרתי הבוקר ושכן קניתי לחם, הפוך ממה שקרה לפי המשפט המקורי.
התשובה הנכונה היא (3).
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
2019 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח פסיכומטרי בע"מ | נגישות לאנשים עם מוגבלות | +Niv Revah | בניית אתריםבניית אתרים