ספרים

דינמיקה קבוצתית



מהי דינמיקה קבוצתית?

מהי דינמיקה קבוצתית?

בחלק ממקומות העבודה, כחלק מתהליך הערכת האישיות, תתבקשו לקחת חלק במבחן דינמיקה קבוצתית. במבחן זה תהיו חלק מקבוצה של אנשים שאינכם מכירים, שגם הם מתמיינים למקום העבודה, ותוטל עליכם משימה כקבוצה. מבחן זה בוחן את התנהגותכם בסביבה חברתית ובוחן תכונות כמו מנהיגות, שיתוף פעולה, יצירתיות, יחסי אנוש ועוד. הדינמיקה הקבוצתית כוללת, לרוב, גם מספר משימות מתוך מגוון משימות אפשריות, אשר מותאמות לסוג העבודה שאליה אתם מתמיינים. תהליך הדינמיקה הקבוצתית, כשמו כן הוא, מתבונן על הדינמיקה בתוך קבוצה מסוימת. שלב זה נחשב לקשה מבחינה רגשית בעיניי מועמדים רבים. כמו כן, חלק זה מעורר פעמים רבות אנטגוניזם ומרמור משום שבאופן טבעי, לא פשוט לעמוד בסיטואציה מורכבת כזו, לא כל שכן כאשר צופים בנו ושופטים את התנהגותנו. הנחת היסוד של מבחני המיון בכלל ושל הדינמיקה הקבוצתית בפרט הינה שממש כשם שישנם מצבים מעוררי אנטגוניזם ומתח ביום המיונים, כך יהיו מצבים כאלה גם בעבודתו היומיומית של המועמד בארגון אליו הוא מתמיין. על כן, היכולת של כל מועמד לשים בצד את הקושי הרגשי, הביקורת, החששות והפחד ולהתמסר לסיטואציה, היא אינדיקציה ליכולתו לעשות כן גם במסגרת תפקידו.

כדאי לדעת שתמיד יצופה מכם לעשות מאמץ. מאנשים ביישנים יצופה להתאמץ ולהשתתף. מאנשים המתמיינים לתפקידי ניהול יצופה לעשות מאמץ ולהקשיב לאחרים בקבוצה. ככלל, הציפייה המרכזית מכם בסיטואצית הדינמיקה הקבוצתית היא לפעול כצוות. הבוחנים יסתכלו על יכולתכם להיות חלק מארגון, ויצפו מכם להיות משתתפים יוזמים ואקטיביים, אך גם קשובים לאווירה סביבם ויודעים לוותר בשעת הצורך. הצלחה בכך היא הצלחה בדינמיקה.

טיפ!
אין דרך אחת נכונה להתנהלות במבחני הדינמיקה הקבוצתית – עליכם לפעול בצורה שתתאים לתפקיד אליו אתם מתמיינים.
עדיין לא רכשת הכנה למבחני מיון?
בחר מה שמתאים לך וצא לדרך... :)
הצגה עצמית

הצגה עצמית

הדינמיקה הקבוצתית תיפתח בדרך כלל בהצגה עצמית. מכוני המיון השונים מנהלים שלב זה באופנים שונים, אולם ברוב המקומות תתבקשו להציג את עצמכם אחד אחרי השני, כאשר  הבוחנים יקצו מראש זמן עבור ההצגה של כולם. כך למשל, עבור 5 משתתפים יקצו הבוחנים כ-7.5 דקות בסך הכל, כשהמטרה שלכם היא להציג את עצמכם בצורה מהירה, יעילה ונכונה, תוך ניטור הזמן המוקצה לכם והזמן הנותר ליתר המשתתפים.

הבוחנים לרוב לא יאמרו לכם שהזמן עומד להיגמר, אלא יסתכלו כיצד אתם מתנהלים בתוך חלון הזמן שניתן לכם. הציגו את עצמכם בקצרה – ספרו מה שמכם, גילכם, השכלתכם, עבודתכם הנוכחית ומה התפקיד אליו אתם מתמיינים.
משימות אפשריות בדינמיקה קבוצתית

משימות אפשריות בדינמיקה קבוצתית

כחלק משלב זה תינתן לכם משימה אחת או יותר מתוך מגוון רחב של משימות אפשריות. המשימות, כאמור, נבחרות בהתאם למשרה אליה אתם מתמיינים. על כן, בערכת הכנה זו, אנו מציגים בפניכם מספר משימות נפוצות. עם זאת, נחזור ונדגיש כי מגוון משימות הדינמיקה הקבוצתית הוא רב מאוד, וכל משימה יכולה להופיע גם בוריאציות שונות.
  1. משימת בניית מגדל או גשר – במשימה זו תתחלקו, במרבית המקרים, למספר קבוצות. כל קבוצה תקבל ציוד פשוט כמו לגו, קשים, סיכות, ניירות וכדומה, ותתבקש לבנות ממנו מבנה מסוים כמו מגדל או גשר תוך פרק זמן שיוגדר לכם מראש (כרבע שעה). לעתים המשימה שתינתן לכם תהיה לבנות מגדל כמה שיותר גבוה או מטוס מאטבים וניירות, ובמקרים אחרים תתבקשו לבנות מבנה בצורה מסויימת – למשל, גשר באורך מסוים. לעתים תצטרכו להתחשב בדגשים ספציפיים שיינתנו על ידי הבוחנים, למשל, לבנות גשר גבוה ככל שניתן, שיהיה גם בטיחותי, גם סימטרי ושיעמוד רק על שני בסיסים. בסיום המשימה תישאלו פעמים רבות מה הציון שהייתם נותנים למבנה שיצרתם, מה ניתן היה לשפר, והאם הייתם מגיעים לתוצאה טובה יותר לו היה לכם זמן רב יותר.
  1. משימת בחירת עובד מצטיין – במשימה זו יהיה עליכם לבחור פה אחד עובד מצטיין מתוך רשימת עובדים שתוצג בפניכם. ברשימה יופיעו מאפייניהם של העובדים השונים, כאשר לכל אחד מהם יתרונות בולטים, אך גם חסרונות. כך למשל, תהיה עובדת מצוינת אשר אינה מסתדרת מבחינה חברתית ולצדה עובד הנוטה להיעדר מהעבודה בשל מצבו המשפחתי של אביו.
  1. משימת "סוף העולם" – במשימה זו, שנקראת גם לעיתים "מבחן החללית", יאמרו לכם שהעולם הושמד, ושעליכם לבחור 5 אנשים מתוך רשימה (למשל: רופאה, פסיכולוג, מדענית, אדריכל, בעל ואישה, איש דת, אמן וכו'...) שיישלחו בחללית או יישארו בבונקר שיציל את חייהם כדי שיקימו את האנושות מחדש. יהיה עליכם להחליט כקבוצה מי הדמויות הנחוצות ביותר להקמת העולם החדש ועל אילו דמויות ניתן לוותר.
  1. משימת הקמת חברה/מפעל – במשימה זו תקבלו תקציב להקמה של חברה יזמית או מפעל לייצור מוצר. עליכם להציע מוצר עבור החברה/מפעל, לחלק את התקציב בין מחלקות שונות (ייצור, עובדים, פרסום ושיווק וכו') ולהציג את תוכנית העבודה שלכם.
  1. משימת שיווק מוצר – במשימה זו תקבלו מוצר קיים (למשל, כפית) או מומצא (למשל, אבטיח סגול) ותתבקשו לשווק אותו. יהיה עליכם לחשוב על פרסומת ולרוב תהיו מוגבלים בזמן ותקציב. בסופו של דבר יהיה עליכם להציג את התכנון לפרסומת או להציג אותה.
  1. משימת משא ומתן – במשימות מסוג זה תתחלקו לרוב לשלוש קבוצות. הבוחנים יציגו בפניכם כמות של גפרורים / מטבעות / פריטים אחרים, והמטרה שלכם היא לזכות את קבוצתכם בכמה שיותר פריטים כאלה. בכל "סיבוב" מוצגת כמות מסויימת של פריטים, וכל קבוצה שולחת נציג אחד לשולחן הדיונים. שלושת הנציגים הם היחידים שמנהלים את המשא ומתן על הפריטים. בסוף המשא ומתן ייקבע הסכם של חלוקת הפריטים בין שתי קבוצות בלבד, כך שקבוצה אחת תישאר ללא כלום. בכל סיבוב מגדילים את מספר הפריטים המוצגים לחלוקה, וכל קבוצה יכולה לשלוח את אותו הנציג או נציג אחר לניהול משא ומתן מחדש. חברי הקבוצה אומנם לא משתתפים במשא ובמתן, אך הם לוקחים חלק חשוב בדיון על אסטרטגיית הפעולה ומדריכים את הנציג כיצד לפעול.
  1. משימת אתגר/חידה – במשימה זו לרוב תחולקו לשתי קבוצות המתחרות זו בזו. לכל קבוצה יינתן אתגר או חידה, ועל חברי הקבוצה לנסות לפתור את החידה כמה שיותר מהר ולהביס את הקבוצה היריבה.
  1. משימת דיון בנושא אקטואלי – במשימה זו תידרשו לדון בנושא מסוים, לרוב נושא אקטואלי, ולהכריע כקבוצה מה עמדתכם בנושא זה.
  1. משימת ניתוח סיטואציה עסקית – במשימה זו ניתנת לכם סיטואציה עסקית של חברה (למשל, ירידה ברווחיות החברה), ועליכם כקבוצה לנתח את הסיטואציה ולהציג פתרונות מעשיים, בהתאם לתקציב ולזמן שנתון לכם.
  1. משימת ציור קבוצתי – במשימה זו ניתן לכם דף או בריסטול גדול, ועליכם כקבוצה לצייר ציור בנושא שיוגדר עבורכם מראש. בגרסה אחרת של המשימה, יקבל כל אחד מהמשתתפים דף משלו, עליו הוא יצייר ציור, כך שבסופו של דבר על הציורים להתחבר לציור אחד גדול, דבר אשר מצריך שיתוף פעולה ותיאום בין חברי הקבוצה.
  1. משימת הרכבת פאזל – במשימה זו לרוב תחולקו לשתי קבוצות או יותר, כאשר כל קבוצה תקבל פאזל זהה. המטרה במשימה זו היא להרכיב את הפאזל מהר ככל שניתן. לשם כך, על חברי כל קבוצה לשתף פעולה על מנת להרכיב את הפאזל ולנצח את הקבוצות האחרות.
טיפ!
במשימות קבוצתיות בהן נדרש שיתוף פעולה, מומלץ לתכנן מראש את צעדיכם ולא לפעול במהירות. כך למשל, במשימת הציור הקבוצתי בה תתבקשו לאחד מספר ציורים לציור אחד, מומלץ להכין מראש סרטוט של הציור הגדול, לחלקו למרובעים כמספר המשתתפים, ולתת לכל משתתף חלק מהציור אותו יתבקש לצייר.
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
כיצד כדאי לפעול?

כיצד כדאי לפעול?

מעורבות במשימה: קחו חלק פעיל במשימה – גם אם אין לכם דעה נחרצת או שאינכם מרגישים שיש לכם מה לתרום, נסו להוסיף מהידע שלכם לדיון. תמיד תוכלו למצוא תחום כלשהו שאתם מבינים בו ושתוכלו לדבר עליו, או לחילופין, אתם יכולים לפעול באופן אקטיבי כדי להשיג מאחרים את המידע שחסר לכם: אם אתם מזהים מישהו שמבין בנושא, שאלו אותו ודונו איתו על הנושא, וכך תראו לבוחנים שאתם מעורבים.

גמישות: לעתים תצטרכו לוותר ולהתפשר על מנת שתתקבל החלטה בקבוצה. חשוב להראות שאתם מנסים לשכנע אחרים לקבל את עמדתכם, אך גם שאינכם נוקשים או מתעקשים יתר על המידה. נסו לקדם את עמדתכם המקורית, אך הראו גמישות ויכולת לאמץ גם דרכים חדשות.

זמן ותוצר הקבוצה: חשוב מאוד לשים לב לזמן שהוקצב לכם לביצוע המשימה. המבחן אמנם בוחן בעיקר את התנהלותכם בתוך קבוצת אנשים, אך אתם נבחנים גם על איכות התוצר שלכם ועל עמידתכם בזמנים – שני מדדים שחשובים ביותר אצל עובדים ומנהלים.

מקוריות ויוזמה: נסו לתרום כמה שיותר רעיונות מקוריים לקבוצה – כך תראו שאתם בעלי מוטיבציה ושאתם תורמים להתקדמות הקבוצה. שמרו תמיד על איזון – נסו ליזום, בפרט בתפקידים ניהוליים, אך לא "לדחוף" את עצמכם או עמדתכם יתר על המידה.

פיתוח הרעיונות:
חשוב שלא תסתפקו רק בהצעת רעיונות משלכם, או לחילופין – בקבלה או בפסילה של רעיונות של אחרים, אלא גם תיקחו את הרעיונות הללו "לשלב הבא" – אם החלטתם (לבד או כקבוצה) על רעיון מסוים, נסו לקדם אותו: שאלו את עצמכם ודונו בתוך הקבוצה בשאלות כמו כיצד הוא יתבצע? מה יהיו ההשלכות? האם ניתן ליישם אותו? וכו'... דיון בנקודות אלו יקדם את הקבוצה וישפר את התוצר שלכם.

שילוב רעיונות:
אם חברי הקבוצה הציעו מספר רעיונות, חשבו כיצד ניתן יהיה לשלב ביניהם – כך תוכלו לשפר את הרעיונות, לרצות חברים רבים בקבוצה וגם להראות שאתם מתחשבים בדעתם (אך לא מקבלים אותה כפי שהיא מבלי להביע גם את דעתכם).

שפת גוף:
שפת הגוף שלנו פועלת באופן טבעי, אך גם עליה חשוב לתת את הדעת – שפת הגוף משדרת מסרים רבים ברמה מהירה מכפי שהתודעה שלנו קולטת. כך למשל, אדם שעומד כפוף ולא יוצר קשר עין משדר ביישנות וחוסר ביטחון. קשר עין, עמידה יציבה ודיבור ברור חשובים מאוד, אך כמובן, נסו לא להפגין עודף ביטחון עצמי ובוודאי שאל תעשו זאת על חשבון אחרים. אם במצבים מלחיצים אתם נוטים להרעיד את הרגל או להקיש באצבעותיכם על השולחן, הימנעו מהתנהגות כזו שכן היא משדרת חרדה וחוסר שליטה.

הקשבה:
חשוב מאוד לשים לב ליתר חברי הקבוצה – הסתכלו מסביב ושימו לב מי מחברי הקבוצה פוגע בהתנהלותה כיוון שהוא מפגין שתלטנות, תוקפנות, חוסר איכפתיות או ביקורתיות יתר. את אותם אנשים נסו לרסן (במידת האפשר ולא באופן שיפגע בכבודם או יציג אתכם כמתנשאים או שתלטנים), ובדקו מי הם האנשים השקטים יותר, אותם יש לעודד לדבר ולהשתתף. אם אתם מתמודדים על תפקיד ניהולי, חשוב שתראו שאתם רגישים לחברי הקבוצה ומנסים לקדם את כולם לטובת הקבוצה.

דגש על ה"איך" ולא על ה"מה":
זכרו תמיד שהעניין המרכזי במשימות הדינמיקה הקבוצתית אינו התוכן עצמו של המשימה, אלא הדרך בה אתה מתמודדים עמה.
מה לא לעשות בדינמיקה קבוצתית?

מה לא לעשות בדינמיקה קבוצתית?

שתלטנות: אל תהיו שתלטנים – אל תנסו לכפות את הדעה שלכם ואל תנסו לדבר כמה שיותר. שימו לב שאתם מאפשרים גם לאנשים אחרים לדבר ולהביע את דעתם, הקשיבו להם ואל תנסו לשים את עצמכם במרכז בכל מחיר.

ותרנות: נסו להימנע מוותרנות-יתר: ישנם אנשים שנוטים לרצות את הסובבים אותם ולוותר על דעתם כדי לספק את רצונות הסביבה. אל תוותרו על דעתכם לגמרי, ואל תגידו דברים רק כדי שימצאו חן בעיני יתר חברי הקבוצה או בעיני הבוחנים.

ביקורתיות: כשאתם מביעים את דעתכם על רעיונות של אחרים, שימו לב שאתם לא פוסלים אותם מהר מידי ולא מגיבים בצורה ביקורתית מידי. גם אם אתם חושבים שהרעיונות שלכם טובים יותר, זכרו תמיד שביקורתיות יתר יכולה לפגוע בחברי הקבוצה האחרים, ושהיא גם לא תמיד מקדמת את הקבוצה: אם לאורך המשימה כולה תפסלו רעיונות של אחרים, הדבר עלול לגרום לחלק מהאנשים "להיסגר" ולא להציע יותר רעיונות. בנוסף, אם אתם פוסלים רעיונות של אחרים אך גם לא מציעים הצעות חדשות משלכם, אתם אפילו עלולים להיתפס בעיניי הבוחנים כמשתתפים אשר עוצרים את התקדמות הקבוצה.

משיכת תשומת לב: שימו לב שאתם לא מדברים יותר מידי ולא מפנים את נושא השיחה לרבדים אישיים. הימנעו מדיבור על נושאים אישיים שלכם מבלי שנשאלתם עליהם: אירועים שקרו לכם, תחושות שאתם חווים וכו' – דיבור מוגזם על עצמכם אינו רלוונטי ולא מותיר רושם טוב.

פסיביות: גם אם הקבוצה שלכם מורכבת מאנשים רבים שיוזמים ופועלים, ואתם מרגישים שהם מסתדרים מצוין גם מבלי להזדקק לעזרה, לעולם אל תשבו בחיבוק ידיים – תמיד חפשו כיצד ניתן לעזור. אל תאמצו גישה פאסיבית, ואל תתנו לאחרים לעשות את העבודה בשבילם, כיוון שזה עלול לשדר "הקטנת ראש".

זלזול במשימה: ייתכן שחלק מהמשימות ייראו לכם ילדותיות או טפשיות, אך לעולם אל תפגינו זלזול במשימה – שדרו תמיד מסר לפיו מבחינתכם המשימה היא בעלת חשיבות גבוהה ביותר. אם תגלו זלזול, או אפילו תעירו מידי פעם הערה מלגלגת על הסיטואציה, הדבר עלול להפחית מערככם בעיני הבוחנים – הם יכולים להסיק מכך שגם בעבודה תזלזלו במשימות אם בעיניכם הן לא תהיינה בעלות חשיבות.
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
טיפ!

טיפ!

במהלך המבחן זכרו לאיזה תפקיד אתם מתמיינים ופעלו בהתאם – למשל, אם אתם מתמיינים לתפקיד ניהולי, או תפקיד בו אתם צריכים להיות אחראים על מספר אנשים, נסו להפגין יכולת ארגון והקשבה ליתר חברי הקבוצה ונסו לתת לכל חבר קבוצה מקום לביטוי.

לעומת זאת, אם אתם מתמיינים לתפקיד ביצועי, חשוב שתשימו דגש על מילוי המשימה באופן מדויק ותוך עמידה בזמנים, השקעה והירתמות למשימה, ולאו דווקא תוך הפגנת כושר מנהיגות.
2019 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח פסיכומטרי בע"מ | נגישות לאנשים עם מוגבלות | +Niv Revah | בניית אתריםבניית אתרים