ציור האדם מהווה לרוב דיוקן אישי של הנבדק – הוא יכול לייצג אותו בעבר, בהווה, בעתיד או לייצג את הדמות שהוא שואף להיות. לעתים הציור הוא של אדם קרוב שהנבדק אוהב מאוד, או לחלופין, אדם שהוא חש כלפיו רגשות שליליים, או אדם שלגביו יש לו רגשות מעורבים, ועל כן פעמים רבות תישאלו על האדם שציירתם. הבחירה שלכם מעידה על תכונות אופי דומיננטיות בכם, כמו גם על חוויות מעברכם. ההמלצה שלנו היא לנסות לצייר את עצמכם, ולנסות להעביר דרך הציור את התכונות הטובות בכם, כיוון שמתוך הציור הבוחן מעריך כיצד אתם תופסים את עצמכם.
דוגמאות למשמעות מאפיינים בציורצורת עמידה והבעת פנים: לתנוחה של האדם ולהבעת פניו יש משמעות רבה. למשל, אם תציירו אדם שעומד בצורה מכווצת, הדבר מעיד על סגירות. אם תציירו אדם כועס, הדבר יכול להעיד על אגרסיביות. נסו לצייר אדם העומד בתנוחה נינוחה, כשהבעת פניו אינה מביעה רגש קיצוני, בייחוד לא רגש שלילי.
פרטי פנים: חשוב לא להשמיט פרטים בפנים – אף, עיניים, פה, אוזניים, כיוון שהשמטה של אחד מאלו יכולה להתפרש כמעידה על קושי בתחום מסוים: כך למשל, השמטה של פה מעידה על חוסר וורבליות וקשיים בקשרים עם הסביבה. ציור של עיניים ואישונים חשוב כי הוא מעיד גם כן על יצירת קשר עם הסביבה. עם זאת, חשוב לא להדגיש יותר מידי פרטים מסוימים כמו למשל עגילים או קישוטי שיער, שכן הדבר עלול להעיד על חרדה. בנוסף, ציור של שיניים יכול להביע אגרסיביות ולכן מומלץ להימנע ממנו.
צוואר: הצוואר מסמל את הקשר בין הלוגיקה (הראש) לרגש (הגוף) – שימו לב שאתם לא מציירים צוואר ארוך מידי המעיד על ניתוק מהרגש, או צוואר קצר מידי שמעיד על אימפולסיביות ורגישות יתר.
זרועות: זרועות פתוחות מייצגות פתיחות לסביבה, וזרועות מכווצות מייצגות חוסר פתיחות. כמו כן, זרועות מנותקות מסמלות חולשה. זרועות המונחות על המותניים עשויות לרמז על תוקפנות.
רגליים: מסמלות את האחיזה בקרקע, כוח ויציבות. רגליים גדולות או קטנות מידי מעידות על חוסר ביטחון או חוסר יציבות.
מיקום האדם וגודלו: יש משמעות גדולה למיקום האדם בדף ולגודלו. כך למשל, אם תציירו אדם קטן בצד העמוד, הדבר ישקף חוסר ביטחון, ביישנות וביטול עצמי. זכרו כי הבוחנים מתייחסים לציור האדם כמייצג את התפיסה שלכם את עצמכם בעולם, וחשוב שתציירו אותו במרכז הדף ובגודל בינוני ביחס לדף.
זווית ציור: ציור אדם מהצד או אדם מאחור יכול להעיד על חוסר פתיחות, חוסר נגישות וקושי בתקשורת עם אחרים.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (1)
סיפור
איש צופה אל הים ומהרהר.
ניתוחניתוח הציור: הדבר הבולט בציור הוא הבחירה של הנבדק לצייר את האיש כשגבו אלינו. ייתכן כי הוא מרגיש ריחוק, אינו מעוניין בקשר עם הסביבה או לחלופין, מרגיש בודד. עם זאת, כדאי לדעת כי ציור אדם שפניו אינן פונות קדימה אינו מומלץ, שכן הוא מרמז על קשיים בינאישיים או על התחמקות ממגע בינאישי. כמו כן, ניתן לראות כי הדמות קטנה יחסית, דבר אשר עשוי להעיד על דימוי עצמי נמוך. דמות האדם אותה צייר הנבדק חובשת כובע, דבר אשר עשוי גם הוא לחזק את התחושה כי ישנו ניסיון לכסות את העיניים או את פניו של האדם ובכך לסייע בהסתרתו, או לתרום להתעלמותו מהמציאות. רגליו של האיש בציור צמודות זו לזו, דבר אשר לרוב מעיד על נוקשות ומתיחות. לבסוף נציין כי ההשקעה בפרטים מעידה על השקעה במשימה ולקיחתה ברצינות.
ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדק מאוד קצר ותמציתי. גם בסיפור ניכרת הבדידות והריחוק של הנבדק. האיש בסיפור צופה אל הים ומהרהר. הנבדק לא מסביר על מה האיש מהרהר ומה מטריד את מחשבתו, ושוב, הדבר יכול להעיד על חוסר פתיחות של הנבדק, כמו גם על העובדה כי ייתכן שיש דבר מה שמטריד את הנבדק, אך הוא אינו מעוניין לשתף עם הסביבה, או שאין לו עם מי לשתף.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (2)
סיפורהילד קם בבוקר ושמח לראות את כלבו מכשכש בזנבו. הוא ניגש אליו, ליטף אותו ויצא איתו לטיול. הוא חזר לביתו שמח וטוב לב, התלבש ויצא לבית הספר.
ניתוחניתוח הציור: הילד עומד בתנוחה נינוחה כשידיו פרושות לצדדים – דבר המעיד על פתיחות ורצון בקרבה. יש לשים לב שידיו של הנבדק יוצאות מאזור הסמוך יותר למותניו מאשר לכתפיו, דבר המעיד על רגשות חזקים מאוד הקיימים בתוכו, כמעט סערה המשתוללת בתוכו בכל הנוגע לרצונו בקשרים חברתיים. נראה שהילד שרוי במצב רוח טוב. הנבדק הקפיד לצייר לילד את פרטי הפנים ובפרופורציה טובה, דבר המעיד על יסודיות והבחנה בפרטים, אך לא בצורה קפדנית או חרדה. כמו כן, הצוואר של הילד אינו ארוך או קצר מידי – דבר שמעיד על חיבור טוב בין הפן הרגשי לפן הלוגי. עם זאת, גוף הילד מצוייר בצורה קצת פשטנית ובקו לא רציף – הדבר יכול להעיד על כך שהנבדק מאופיין במעט חוסר ביטחון בבואו להציג את עצמו לסביבה. העובדה שהנבדק צייר את עצמו כילד, וכן מיקום הידיים ללא כתפיים, יכולה להעיד על הרגשה של חוסר בגרות או על חוסר רצון להתבגר. ככלל, לא מומלץ במבחנים תעסוקתיים המיועדים למבוגרים לצייר ציור של ילד, שכן הדבר מעיד על ילדותיות וחוסר בשלות.
ניתוח הסיפור: הסיפור חיובי ומשקף גישה אופטימית (לעתים אופטימית מדי אשר עשוייה לרמז על ייפוי המציאות או על קושי בהתמודדות עם קונפליקטים). עם זאת, ניתן לראות כי הקשר של הילד בסיפור הוא עם בעל חיים – כלב – ולא עם אדם אחר, דבר שיכול להעיד על קושי ביצירת קשרים עם הסביבה ומעט סגירות. גם הסיפור בו הדמות הראשית היא ילד מרמז על קושי בהתמקמות בעולם המבוגרים.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (3)
סיפורהבחורה שבציור שמחה כי היא קיבלה כרגע בשורות טובות. היא תוהה כרגע עם מי לחלוק אותן, ומי באמת ישמח בשמחתה.
ניתוחניתוח הציור: ניכר כי הבחורה שמצוירת בציור קטנה מאוד יחסית לדף. העובדה שהילדה תופסת מקום קטן בדף יכולה להעיד על תחושת חוסר ביטחון של הנבדקת או לחילופין, שהיא חשה כי כך הסביבה רואה אותה ומתייחסת אליה – כילדה קטנה בעלת חשיבות קטנה. הנבדקת ציירה את עצמה עם ראש גדול והקפידה על פרטים כמו שיער, אוזניים, אף, פה, עיניים וגבות. הראש הגדול יכול להעיד על כך שהנבדקת מרגישה שהיא מונעת בעיקר על ידי היגיון ומחשבה ופחות על ידי רגש. החיוך של הילדה מעיד על שביעות רצון, או לפחות על ניסיון לשדר זאת כלפי חוץ. הידיים של הנבדקת קצרות ואינן מושטות לצדדים – דבר שיכול להעיד על כך שאין לה רצון חזק בקשר עם הסביבה, או שאינה מרגישה שהיא זקוקה לקשר זה, ייתכן כניסיון להגן על עצמה מפני פגיעה.
ניתוח הסיפור: הסיפור שמתארת הנבדקת מעיד על מצבה בחיים: היא מרוצה ממצבה (היא קיבלה בשורות טובות) אך חשה בדידות. היא לא בטוחה למי היא יכולה לספר זאת ועם מי היא יכולה לחלוק את רגשותיה כיוון שהיא בודדה ואין לה אדם קרוב שישמח בשמחתה.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (4)
סיפורעכשיו חופשת קיץ והילדה חושבת מה כדאי לה לעשות, כיוון שהיא לא נרשמה לקייטנה ולכן יש לה הרבה זמן פנוי.
ניתוחניתוח הציור: בציור נראית ילדה בערך במרכז הדף ובגודל פרופורציונאלי ביחס לדף. הנבדקת הקפידה לצייר פרטים רבים: שיער מושקע, קישוט בשיער, נעליים, עיניים, פה וגבות – דבר שמעיד על תשומת לב לפרטים, השקעה והתייחסות רצינית למשימה. באשר להשמטת האף, יש לציין כי נבדקים רבים נוטים להשמיטו, ובמרבית המקרים אין לדבר חשיבות מיוחדת. העיניים הקטנות והשמטת הצוואר, לצד הדמות הילדותית העולה מהציור, מרמזות על נטייה לילדותיות ועל שטחיות. כמו כן, ניתן לראות גם כי ציור הפנים פשטני יחסית לשאר חלקי הגוף והבעתו אינה ברורה, ייתכן כי הדבר מעיד על כך שהנבדקת מתקשה ליצור קשרים עם הסביבה ולהביע את רגשותיה. ידי הדמות נמצאות בתוך כיסי השמלה, דבר אשר עשוי גם הוא להעיד על הימנעות מקשר עם הסביבה.
ניתוח הסיפור: מהסיפור עולה כי הילדה לא נרשמה לקייטנה וכי יש לה הרבה זמן פנוי – הדבר עשוי להעיד על נושאים המעסיקים את הנבדקת כדוגמת מקומה, תפקידה, תהיות בדבר התפתחות מקצועית ועוד.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (5)
סיפורבן אדם רגוע ושלו שרואה את הקיים כמשחק ולכן הכל בצורה אופטימית האדם מחפש את הטוב שבכל ואוהב ילדים ולהיות אבא ובעל ואדם טוב, גם אם התמונה/ציור לא משקפים - זו מטרתו.
ניתוחניתוח הציור: ניתן לראות כי הנבדק צייר בן אדם בגודל פרופורציונאלי לדף, והקפיד על ציור של פרטים רבים: עיניים, ריסים, אף, פה, אוזניים, שיער, כפתורים וכו' – הדבר יכול להעיד על השקעה, קפדנות והתייחסות רצינית למשימה. הקו שבו מצוייר האדם הוא חלש ולא-יציב ברוב החלקים, וניכרות גם מחיקות – כל אלו יכולים גם הם להעיד על חרדה ו/או חוסר ביטחון של הנבדק לאור המשימה ועל רצונו לעמוד בה בהצלחה. ניכר כי הנבדק צייר לאדם כתפיים רחבות, דבר שיכול להעיד על תחושת האחריות הרבה שהוא חש בחייו. ניתן גם לראות כי הנבדק צייר חגורה ופרטים רבים באיזור החלציים – הדבר יכול להעיד על רצון לשלוט בדחפים או באימפולסיביות שיייתכן ומאפיינת אותו.
ניתוח הסיפור: הסיפור על האדם שצייר יכול להעיד על הניסיונות של הנבדק, בדומה לאדם בסיפור, להסתכל על העולם בצורה אופטימית. כמו כן, מהסיפור עולה שהנבדק אוהב את מקומו ומקצה מקום מרכזי בחייו למשפחתו. הנבדק גם הקפיד לציין כי זו המטרה של האדם, גם אם הדבר לא עולה מהציור, דבר אשר עשוי לרמז על חרדה ועל חוסר ביטחון של הנבדק לנוכח המטלה או בכלל. ייתכן שהנבדק נלחץ מהמשימה ומרגיש כי הוא אינו מצליח להביע דרך הציור את רעיונותיו, או לחילופין, שאינו מאמין ביכולותיו.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (6)
סיפורהאיש מרגיש שזה יום מעולה להסתפר ולמצות את הרגע ואת המירב מן החיים. הוא מוכן לכל הזדמנות לאתגר וללמידה שתיקרה בדרכו.
ניתוחניתוח הציור: האדם גדול יחסית וממוקם במרכז הדף. הנבדק צייר פרטים רבים והדבר מעיד על השקעתו במשימה. ידיו של האדם פרוסות לצדדים ועמידתו משדרת רצון לקשר עם הסביבה. הפנים נראות שמחות אך מעט מרתיעות: ייתכן כי האדם רוצה קשר עם הסביבה אך הוא מעט אגרסיבי, דבר אשר עולה גם מחשיפת השיניים בציור ומריבוי השיער. הנבדק צייר על החולצה של האדם את האות V. ייתכן שהתכוון בכך לסימן הניצחון, דבר אשר יכול להעיד כי הנבדק מאמין בעצמו ובעל ביטחון עצמי גבוה, או שהוא רואה בעצמו כזה השואף למצוינות ולהישגים. החגורה שצייר הנבדק יכולה להעיד על רצון בשליטה ביצרים והתמודדות עם אימפולסיביות.
ניתוח הסיפור: הרצון של האיש בתמונה להסתפר יכול להעיד על רצונו של הנבדק לשלוט בדחפיו ובכך להשיב שליטה לחייו. המשך הסיפור יכול להעיד על גישתו של הנבדק – הוא אדם ש"חי את הרגע", רוצה להפיק את המיטב, הוא סקרן ובעל רצון ללמוד ולהחכים. עם זאת, ייתכן שהנבדק מציג גישה זו כיוון שהוא רוצה להרשים את הבוחן במבחני המיון ולהציג את עצמו באור חיובי, שאינו בהכרח משקף את המציאות.
דוגמה לציור אדם במבחני מיון (7)
סיפורזהו אבשלום, צעיר חביב שלאחרונה חזר בתשובה וכיום ניתן לראותו מסתובב חסר מעש ברחובות ירושלים. לאבשלום שלושה אחים צעירים ממנו ולמרבה הצער בעקבות השינוי באורח חייו נרשמה התקררות ביחסים ביניהם.
ניתוחניתוח הציור: הנבדק מיקם את הציור במרכז הדף והדמות צוירה בגודל פרופורציונאלי, דבר המעיד על תחושה של מיקום טוב ביחס לסביבה. ניכר כי הנבדק השקיע בפרטי הפנים של האדם – הוא צייר עיניים, אף, פה, שיער שפם וזקן. בציור ניתן לראות את שיניה של הדמות, דבר אשר עשוי להעיד על קיומן של נטיות אגרסיביות. הדגשת השיער עשויה להיות קשורה לעיסוק מיני או נטיות תוקפניות. הזרועות המתוחות כלפי חוץ עשויות להעיד על רצון לקשר עם הסביבה. רגליים ארוכות כמו אלו המצוירות עשויות לרמוז על מאבקי עצמאות של הנבדק בסביבתו. היעדר פריטי לבוש יכולים להעיד על אישיות ילדותית.
ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדק מתאים לציור. הסיפור מתאר אדם "חביב" – כלומר, אדם טוב הרוצה בקשרים חברתיים, אך בשל נסיבות מסוימות, יחסיו עם הסביבה הקרובה לו (אחיו הצעירים) אינם טובים, והוא חש צורך בתמיכה מהסביבה. ייתכן שהסיפור הוא סיפורו האישי של הנבדק או של אדם הקרוב לו, וכי הוא מציף אותו ולכן הוא מספר אותו בכאב רב. מהסיפור עולים נושאים הקשורים למציאת המקום של האדם בעולם ולאופן בו הוא נתפס על ידי סביבתו הקרובה.