נשמח לעזור גם לך להצליח!

ציור בית, עץ, אדם

מבחן HTP

מבחן HTP

אחד ממבחני האישיות הנפוצים במיון למקומות עבודה הוא מבחן ציור בית, עץ ואדם, המכונה באנגלית (HTP (House, Tree, Person. זהו מבחן של ציור חופשי שנבדק על ידי איש מקצוע, ונועד ליצור הערכה כללית של קווי האישיות שלכם. באופן כללי, יש לזכור כי כיוון שמדובר בציור חופשי, אין ציור "נכון" או "לא נכון". בפרק זה נסקור את המאפיינים הנבדקים בכל ציור ומה משמעותם, ואף ניתן מספר טיפים ודגשים לציורים השונים.

בהזדמנות זו נציין כי הפרשנות שמעניקים הבוחנים לכל ציור נקבעת לפי שילוב של כמה מאפיינים, בין השאר בהסתמך על ההקשר ועל נתונים אחרים שנאספו עליכם, כך שאף פעם לא נעשית הערכה של אישיותכם, ולא תתקבל החלטה בדבר קבלה לעבודה בהסתמך על ציור אחד או אפילו בהסתמך על מבחן הציורים כולו. זכרו: רק כאשר אלמנטים מסוימים חוזרים בעקביות במספר מבחנים ובהקשר מתאים יסיקו הבוחנים כי מדובר במאפיין אישיותי שלכם.
עדיין לא רכשת הכנה למבחני מיון?
בחר מה שמתאים לך וצא לדרך... :)
מהלך מבחן HTP

מהלך מבחן HTP

במבחן זה תקבלו 3 דפים נפרדים ותתבקשו לצייר על כל אחד מהם ציור אחר בעיפרון – בית, עץ ואדם (בציור האדם תקבלו במרבית המקרים הנחיה מפורשת לצייר את כל הגוף ולא רק ראש או חלק עליון). רוב המכונים הממיינים יאפשרו לכם להקדיש לכל ציור כמה זמן שתרצו ולהשתמש במחק כרצונכם. פרט לכך, אין הגבלה על הציור, וניתן להוסיף פרטים או הערות מעבר לנדרש. במבחן זה אמנם תקבלו הנחיה לנסות ולצייר את הציור באופן הטוב ביותר שתוכלו, אך זכרו כי במבחנים מסוג זה לא נבחנת יכולת ציור, ולכן אין זה משנה מה מידת הכישרון שלכם בתחום.
 
לאחר שתסיימו לצייר, תתבקשו לעתים לספר סיפור על הציור שציירתם. הסיפור נועד כדי לברר מה מסמל עבורכם הציור, והוא מאפשר לבוחן להסיק מסקנות בצורה מדויקת ומהימנה יותר. אין סיבה להירתע מחלק זה – כתבו סיפור פשוט ואל תנסו להתחכם או ליצור סיפור מיוחד במטרה לבלוט מעל יתר הנבדקים או להפגין את הידע והניסיון שלכם. זכרו שהמבחן נועד לזהות בכם מאפיינים מסוימים הרלוונטיים לתפקיד, ואין סיבה שלא תעברו אותו בהצלחה.
ניהול זמנים בבחינה

ניהול זמנים בבחינה

ההתמודדות עם דף חלק אינה פשוטה עבור נבדקים רבים, ועלולה לעורר חרדה. המשימה נתפסת כעמומה במיוחד, ונבחנים רבים מציינים בפני הבוחנים את חוסר יכולתם לצייר יפה. יחד עם זאת, חשוב בכל זאת "להתמסר" למשימה ולא לחשוש מפני "ביקורת אמנותית", שכן זו אינה מטרת המבחן. ככל שתהיו רגועים ונינוחים יותר, כך תצליחו להפיק ציורים שישקפו את אישיותכם כפי שהיא בדרך כלל.
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
מה בודקים במבחני ציור?

מה בודקים במבחני ציור?

הרעיון
בממד זה יסתכלו הבוחנים על תוכן הציור, תיבחן מקוריות לעומת קונבנציונאליות, ולעתים יתועד סדר ציור הפרטים.

טיפ!
במרבית המקרים כדאי לנסות לצייר ציורים יותר קונבנציונאליים, כיוון שלרוב המטרה היא לבדוק שאתם מתאימים לתפקיד ושאינכם מתאפיינים בתכונות קיצוניות אשר עלולות לפגום במידת התאמתכם לתפקיד. עם זאת, בתפקידים הדורשים יצירתיות, סביר להניח שיצופה מכם להפגין דווקא מקוריות.

הפרטים
בממד זה ייבחנו אלמנטים כמו כמות, רלוונטיות והבחירה להדגיש פרטים מסוימים. שימו לב כי אם תציירו פרטים נוספים שלא התבקשתם לצייר או שתדגישו פרטים מסויימים, הבוחנים יתנו על כך את הדעת.

טיפ!

אל תוסיפו יותר מידי פרטים, כיוון שהדבר יכול להעיד על חרדה או על חוסר ביטחון בציור עצמו. עם זאת, ודאו שאינכם מציירים בצורה פשטנית מדי והימנעו מציור פשטני ונטול פרטים, כיוון שהדבר יכול להעיד על חוסר השקעה וזלזול במשימה. שמרו תמיד על איזון, והשקיעו במידה שווה בכל הפרטים בציור.

גודל, מיקום ונקודת מבט
בממד זה ייבחנו אלמנטים כמו גודל הציור, מיקום הציור ביחס לדף (במרכזו, בקצה עליון, בקצה התחתון, מרחף באוויר, צמוד לשוליים ועוד), האם מתקיימות פרופורציות הגיוניות בין הפרטים בציור, האופן בו הפרטים ממוקמים אחד ביחס לשני, נקודת המבט ממנה צוייר הציור, מידת החַיּוּת והמציאותיות שבציור, התייחסות הציור לעבר, להווה או לעתיד, פנטזיות העולות מהציור ועוד. הנחת העבודה היא שלאלמנטים אלה קשר לתכונות אופי ולאופן בו האדם תופס את עצמו.

טיפ!
נסו למקם את הציור במרכז הדף. כמו כן, נסו שהציור לא יהיה קטן מידי, שכן ציור קטן מאוד מעיד על חוסר ביטחון, ביישנות ואיפוק. מנגד, הימנעו מלצייר ציור שיכסה את כל הדף, כיוון שזה יכול להעיד על שתלטנות או על ביטחון רב מידי. כמו כן, נסו שנקודת המבט ממנה צויר הציור תהיה ישרה, כלומר, הימנעו מציור שצויר מלמעלה, מלמטה, מהצד או מאחור.

משך הציור ואיכות הקו
במימד זה יתייחסו הבוחנים למשך הזמן שלקח לנבדק לצייר את הציור ולשלב בציור בו צויר כל פרט. כמו כן, תיבדק איכות קו הציור: האם הקו רציף, האם הוא "יציב" או "רועד", האם הוא חזק או חלש (כמה כוח הפעיל הנבדק בעת הציור) ועוד. טיפ!
ההמלצה היא לא להתעכב יותר מידי על הציור, לנסות לצייר בקו יציב, אך לא חזק מידי. קו יציב מעיד על ביטחון עצמי. לעומת זאת, קו חלש, התעכבות רבה מידי על ציור ומחיקות רבות מעידים על חוסר ביטחון. כמו כן, אם אתם מתעכבים על אזור מסוים בציור ומתקנים אותו רבות, הדבר יכול להעיד על קונפליקט הקשור באזור זה ועל קושי בהתמודדות עמו.

התחושה העולה מהציור
חשוב לציין כי בסופו של דבר, אחד הגורמים החשובים ביותר בהערכת הציורים שתציירו הינו התחושה שעולה מהם אצל המתבונן בהם. כך למשל, אם ציירתם בית דל ועלוב ובסיפור ציינתם כי בבית זה חיים בשמחה ובכיף משפחה מאושרת, יבלוט מיד הפער בין המצוי לרצוי, דבר אשר יעלה סימני שאלה לגביכם. על כן, נסו לצייר ציורים נעימים, הרמוניים וכאלה שאינם מוגזמים.

הערות ושאלות
לעתים תתבקשו לצייר כאשר הבודק נמצא בחדר. במצב זה הוא מתייחס גם להערות ושאלות שתעלו תוך כדי ציור ("ככה זה בסדר?", "אני מוסיפה לו פה כובע, מקווה שלא אצא מוזרה..."). כמו כן, הוא יתייחס להערות שתכתבו על הציור עצמו.

טיפ!
הערות רבות ותיקונים יכולים להעיד על חוסר ביטחון או על תחושת כישלון, ולכן מומלץ להימנע מהן.
משמעות בית, עץ ואדם בציור

משמעות בית, עץ ואדם בציור

בכל הנוגע לניתוח האלמנטים, מילת המפתח היא פרופורציה – אל תדגישו אלמנט זה או אחר יתר על המידה, ומצד שני, אל תחששו אם ציירתם משהו קצת פחות קונבנציונאלי, כיוון שדבר זה גם מעיד על האישיות הייחודית שלכם (כל עוד לא מדובר באלמנטים ביזאריים או בכאלה שאינם מתאימים כמו עב"מ המרחף מעל הבית או עץ המצמיח מטבעות זהב).
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
איך לצייר בית במבחני מיון?

איך לצייר בית במבחני מיון?

הבית מסמל את המקום האינטימי ביותר ממנו מגיע הנבדק, ובשל כך נחשב כמשקף מאפיינים אישיותיים מרכזיים בנבדק, כמו גם את מערכות היחסים של הנבדק בבית, עם בן או בת זוג וכו', ובסופו של דבר – מייצג את האדם עצמו.

משמעות המאפיינים בציור
גג: הגג מסמל את עולם הפנטזיה והדמיון. ככל שהגג רחב יותר, כך הנבדק שקוע יותר בעולם פנטזיה. לעומת זאת, בית חסר גג מעיד על כך שלנבדק קשה יותר לדמיין. ההמלצה היא כמובן לצייר גג פרופורציונאלי ורגיל ככל שניתן.
קירות: הקירות מסמלים גבולות וחוזק – קירות מודגשים שמצוירים בקו חזק מסמלים חרדה וצורך לקבוע גבולות, ואילו קווים חלשים מסמלים חולשה ופגיעות.
דלת: הדלת מסמלת את מידת הנגישות של האדם – היא ה"כניסה" וה"יציאה" מהמקום האינטימי שלו והקשר שלו עם הסביבה. דלת קטנה מאוד מעידה על חוסר נגישות. דלת גדולה מעידה על נגישות רבה ולעתים על תלותיות באנשים אחרים. אלמנטים כמו ידית ומנעול יכולים להעיד על תחושת פחד וצורך בהגנה. יש לשים לב לציור הדלת בתפקידים הדורשים עבודה עם אנשים.
חלונות: החלונות, כמו הדלת, הם אמצעי נוסף לקשר עם הסביבה. כיסוי של החלונות באמצעות סורגים ווילונות מעיד על חוסר פתיחות, הגנות, או על חשש מהסביבה. חלונות המכוסים למחצה בוילון עשויים להעיד על רצון בשליטה ביחסים עם הסביבה. חלונות ללא סורגים או וילונות כלל מעידים על גישה פתוחה וישירה.
קו הקרקע: קו הקרקע מסמל לרוב את הקשר למציאות. אם תציירו את קו הקרקע גבוה יחסית, מקוטע או חלש, הדבר יכול להעיד על חוסר קשר עם המציאות.

שימו לב!
הניתוח שמבצע הבודק הוא תלוי הקשר: הבודק מסתכל על שלושת הציורים וכן על מבחנים נוספים ומסיק מסקנות על אופייכם רק במידה וראה דפוס שחוזר במספר מבחנים. לכן, יש לקחת בעירבון מוגבל את ניתוח הציורים שלהלן.

דוגמה לציור בית במבחני מיון (1)

סיפור
זהו יום אביבי והבית רגוע ועומד על יסודותיו. אמא מתבוננת על הרגיעה שבחוץ, וגם בנה הצעיר. יש פרפרים ושמש ופריחה בגינה. זוהי תקופת האביב. אבא בדיוק מסדר בגדים בארון, והבן הבכור מחפש שוקולד במזווה.

ניתוח
ניתוח הציור: הנבדק צייר בית גדול שמתפרש על כל הדף, והדבר יכול להעיד על ביטחון עצמי גבוה, או על ניסיון להציג חזות עוצמתית ובעלת ביטחון כדרך לפצות על חוסר ביטחון. הבית הינו תלת-ממדי, דבר המעיד על קיומה של תפיסה חזותית. עם זאת, נראה כי הגג אינו גבוה או תלת ממדי כשאר הבית, דבר המרמז על עולם פנטזיה מצומצם ועל היצמדות לקונקרטי. הבית מכיל חלונות רבים ודלת שאליה מוליך שביל. על החלונות אין וילונות ואף ניתן לראות חלק מההתרחשות בתוך הבית - הדבר יכול להעיד על פתיחות לסביבה ועל אינטרקציה ישירה עם הסובבים אותו. מחוץ לבית ישנה גינה, פרפרים ושמש מאירה. הציור כולו משדר אופטימיות – ייתכן כי הוא מתאר את האופן בו הנבדק מסתכל על חייו, מנסה לראות את הטוב ושואף לכך. עם זאת, יש לשים לב כי ריבוי פרטים בציור והקפדה עליהם, בדומה לציור זה, עלולים להעיד על נטיות אובססיביות. השמש המאירה מעל הציור מעידה על צורך בתמיכה מהסביבה.

ניתוח הסיפור: כמו הציור, גם הסיפור משדר הרגשה אוטופית ושמחה, וכנראה מביע משאלה של הנבדק באשר לבית בו הוא גדל או חי כיום. העובדה שהנבדק בחר לציין שהכל רגוע, שאמא מתבוננת על הרגיעה ושהבית עומד על יסודותיו לרוב מעידה דווקא על מצב בו הדברים אינם כך כיום, אך הנבדק היה מעוניין שכך יהיו פני הדברים. ההדגשה של כל בני המשפחה יכולה להעיד על החשיבות של המשפחה בעיניו של הנבדק.

דוגמה לציור בית במבחני מיון (2)

סיפור
הבית אשר נבנה על ראש גבעה שופץ לפני כשנתיים וכיום גרה בו משפחה המונה ארבע נפשות. הקרבה לאחו מאפשרת לבני הבית לצאת לטיולים לעיתים קרובות. מיקום הבית ייחודי ביותר, שכן, הבית יחסית מבודד אך נמצא במרחק נסיעה סביר מהעיר הגדולה.

ניתוח
ניתוח הציור: בציור שלפנינו בית הממוקם לבדו על גבעה, כשהוא מוקף בעננים, ושמש מאירה עליו. עם זאת, כאמור, הבית עומד במקום מבודד אינו נגיש, דבר העשוי להעיד על מקומו של הנבדק בעולם. הציור כולו אמנם תופס מקום נכבד מהדף, אך הבית עצמו תופס מקום קטן למדי, דבר אשר מעיד על מקומו של הבית בחייו של הנבדק ועל האופן בו הוא תופס אותו. דלת הבית קטנה למדי, דבר אשר עשוי להעיד על קשיים ביחסים חברתיים. בחלונות הבית ישנם וילונות, דבר אשר קשור לרצון של הנבדק לשלוט באינטרקציות שלו עם הסביבה. השמש המאירה את הבית יכולה להעיד על צורך של הנבדק בהזנה ותמיכה מהסביבה. מהעננים הרבים עולה תחושה של מיסוך ושל ניסיון להסתיר תחושות קשות או קונפליקטיים פנימיים הקשורים לבית ולעולם הערכים של הנבדק. הציור הינו ציור ילדותי מדי, ובהתחשב בעובדה שמבוגר צייר אותו, ניתן לתהות בדבר מידת בשלותו ומוכנותו לעבודה בעולם המבוגרים.

ניתוח הסיפור: הסיפור יכול לשקף את השאיפה של הנבדק – בסיפור מתואר בית במיקום מיוחד, לא בתוך העיר אך בקרבתה – הדבר יכול להעיד על רצון לפרטיות, לחופש ולעבודה עצמאית, גם על צורך בקרבה לאחרים בהתאם לרצונו: היכולת לנסוע לעיר הגדולה יכולה לסמל את הרצון לשליטה וליצירת קשרים חברתיים ועבודה עם אנשים אחרים.

דוגמה לציור בית במבחני מיון (3)

סיפור
בבית זה גרים בכיף חיה, אברהם, נועה וסער.

ניתוח
ניתוח הציור: הבית מצויר באופן פרופורציונאלי ונפרש על פני רוב הדף, דבר המעיד על נוכחות ויציבות. קיומם של חלונות ודלת מעיד על רצון בקשרים חברתיים. החלונות גדולים יותר מהדלת, דבר אשר יכול להעיד גם על ראוותנות. על אף הרצון בקשרים חברתיים, החלונות מסורגים והדלת סגורה, דבר המרמז על קשיים ביצירת קשרים כאלה. כמו כן, ישנו שביל שמוליך אל הדלת – השביל קצר ומצויר חלש, ויכול להעיד על כך שעל אף רצון בתקשורת וביחסים עם הסביבה, קיים חוסר ביטחון סביב נושא זה. רמז נוסף לקשיים החברתיים של הנבדק ניתן למצוא בדשא המזכיר מעט קוצים, דבר המעיד על קושי סביב נושאים של קרבה ואינטימיות. בציור חסר קו קרקע, והבית נראה מעט "מרחף" בחלל – פרט שיכול להעיד על תחושה שהנבדק לא מרגיש מחובר לסביבתו, ואפילו מעט בודד.

ניתוח הסיפור: מצד אחד הסיפור חיובי ומעיד כי מערכות היחסים של הנבדק תקינות. מצד שני, הסיפור קצר, לקוני ואינו כולל התייחסות אישית, דבר המעיד על חרדה או על קושי להיפתח לסביבה. בנוסף, נשים לב לפער שבין הבית הרעוע והדל לסיפור, לפיו המשפחה גרה בבית בכיף.

דוגמה לציור בית במבחני מיון (4)

סיפור
זה הבית בו גרה משפחתי. כל חלון יוצא מחדר שינה אחר. החדר שלי הוא האמצעי ושני החדרים בצדדים הם של שני האחים שלי.

ניתוח
ניתוח הציור: הבית פרופורציונאלי. יש דלת וחלונות, והדבר מעיד על רצון לקשר עם הסביבה. עם זאת, ניתן לראות שיש ידית בדלת וכן שהחלונות מכוסים באופן חלקי באמצעות וילונות והדבר מעיד על רצון לשלוט במידת החשיפה והפתיחות לסביבה. הנבדקת ציירה קו קרקע, אך נראה כי הקו לא מגיע לקצה הדף והדבר יכול להעיד על רצון ביציבות שאינו תמיד ממומש. ניכר כי הנבדקת הוסיפה פרטים לציור (ארובה, פסים על הגג המדמים רעפים), דבר המעיד על דקדקנות, תשומת לב והקפדה על פרטים. העובדה כי הנבדקת ציירה את הבית בצורה תלת-ממדית מעידה גם על ראייה מרחבית, ובאופן מטאפורי, על יכולת לתפוס דברים בצורה מעמיקה ומקיפה. המבט אל הבית הוא בגובה העיניים – לא מלמעלה ולא מלמטה, דבר שמעיד על ביטחון ועל כך שהנבדקת אינה מתייחסת לסביבה באופן מרוחק או מפוחד.

ניתוח הסיפור: לפי הסיפור, החדר האמצעי הוא חדרה של הנבדקת. ניתן לראות כי החלון האמצעי הוא החלון הקטן ביותר, וכי החלונות מסודרים בצורה צפופה – הדבר יכול להעיד כי הנבדקת מרגישה צפיפות בביתה וכי מקומה לעומת האחים שלה קטן יותר. הדבר מעלה תהיות בדבר יכולתה להתמקם מול אנשים – עד כמה תרגיש חשופה, עד כמה תבטל את עצמה עבור האחרים ועד כמה תצליח למצוא את מקומה בסביבה מלאה באנשים. נשים לב כי בסיפורה של הנבדקת מוזכרים אחים אך לא מוזכרים הוריה, דבר העלול לעורר תהיות סביב נושא זה.

דוגמה לציור בית במבחני מיון (5)

סיפור
הבית שלי מרווח ונעים שמשלב חמימות בכל פינה ופינה יש חצר מושקעת עם פרחים ועצי פרי הבית עם הרבה חלונות שכמה שיותר אור שמש תכנס לחדרים ומהחלונות ניתן לראות ת'נוף.

ניתוח
ניתוח הציור: ראשית, הדבר הבולט בציור הוא שהנבדק החליט לצייר 4 בתים ולא בית אחד. ייתכן כי הדבר מעיד על החשיבות הגבוהה של הבית בחייו של הנבדק. כמו כן, ניתן לראות כי הוא צייר דלת אחת והרבה חלונות, ושלושה גגות שגם בהם חלונות. ניתן גם לראות כי היה ניסיון לצייר גג רביעי שנמחק. ריבוי הפרטים באזור העליון של הבית ובגג יכול להעיד על עולמו הפנימי של הנבדק – נראה כי הוא מבולבל מעט ונוטה לפנטזיות וחולמנות. כמו כן, ניתן לראות כי קו הציור של הנבדק אינו ישר או חזק, דבר אשר עשוי להעיד על חוסר ביטחון, דבר העולה גם מהמחיקה של הגג. גם קו הקרקע של הנבדק אינו ישר אלא "סוער" – הדבר עשוי להעיד על עולם פנימי סוער, על בלבול, חולמנות וניתוק מהמציאות.

ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדק אופטימי מאוד – הוא מציג בית חם ומושלם. הכתיבה של הנבדק נעשית תוך שימוש במשלב לשוני נמוך למדי וללא סימני פיסוק, דבר המעיד על ילדותיות, אך ככל הנראה גם על הצפה רגשית, אולי בשל החרדה שהתעוררה בו לנוכח המבחן. התכנים העולים מהסיפור יכולים להעיד על תפיסת עולם אופטימית, תמימה וילדותית. ייתכן כי הסיפור והציור משקפים את השאיפות של הנבדק לגבי ביתו שלו, או את האופן שבו הוא רואה את ביתו ואת חייו (מתייחס בעיקר למעלות ולא לחסרונות של כל דבר).

דוגמה לציור בית במבחני מיון (6)

סיפור
בבית הזה גרה משפחה מאושרת. השמש תמיד זורחת מעליו וקולות צחוק תמיד עולים מתוכו. בימים קרים יותר מדליקה המשפחה את האח וכולם יושבים מסביבו.

ניתוח
ניתוח הציור: מהסתכלות על הציור ניכר כי מיקום הבית וגודלו ביחס לדף אינו פרופורציונאלי: הבית ממוקם בפינה השמאלית העליונה והוא קטן יחסית לדף. מיקום האובייקט המרכזי בציור בצד מעיד על ביטחון עצמי נמוך (היצמדות לשוליים מעידה לרוב על צורך בביטחון), או על המקום שהנבדקת מעניקה לבית ולעבר בחייה. ניתן לראות כי הנבדקת ציירה שמש גדולה שמאירה על הבית, – השמש המסמלת הזנה חיצונית, והדבר מעיד על צורך של הנבדקת בתמיכה חיצונית: היא חסרת ביטחון, וייתכן כי היא זקוקה באופן מתמיד לאישורים חיצוניים. בנוסף, בבית ישנם חלונות ודלת המראים על רצון בקשר עם הסביבה. על הדלת יש ידית, ועל החלונות יש וילונות – דבר שמעיד על רצון לשלוט בקשר עם הסביבה. בגג הבית ישנו חלון בו יש וילונות כהים ומודגשים יותר - ריבוי פרטים בגג מעיד על עולם פנטזיות עשיר ורצון לברוח מהמציאות. כמו כן, ניתן לראות כי לבית אין קו קרקע והדבר יכול להעיד על קשר חלש למציאות, ייתכן כיוון שהנבדקת לא מרוצה מהמציאות של חייה ומעדיפה להתמודד עם הקשיים באמצעות בריחה לעולם הפנטזיה.

ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדקת מאוד אופטימי ואידיאלי – בבית גרה משפחה מאושרת והשמש תמיד זורחת ותמיד צוחקים בבית. הסיפור מציג מציאות אוטופית, וכנראה משקף רצונות של הנבדקת ופנטזיות שלה. היות שהנבדקת שואפת לחיי משפחה מושלמים, ניתן להסיק כי חייה אינם כאלה, כי תחום זה מלווה בחסך, וכי הפנטזיה היא דרך ההתמודדות שלה עם מצב זה.

דוגמה לציור בית במבחני מיון (7)

סיפור
יום אחד איש בא הביתה, לא עצר בתמרור עצור (!!!) והלך לשחות בבריכה. לאחר מכן הוא נכנס וישב ליד האח. הוא היה לבד.

ניתוח
ניתוח הציור: אם נתבונן על הפרספקטיבה ממנה צויר הציור, ניתן לראות שחלקו צויר מפרספקטיבה רגילה וחלקו (למשל החניה ובריכת השחייה) צויר ממבט-על. התבוננות כלפי מטה עשויה להעיד על תחושת עליונות ואולי גם על מרד של הנבדק בערכים שהבית מייצג. כמו כן, ניתן לראות שהנבדק השקיע בציור והוסיף פרטים רבים - ניכר כי הוא לקח את המשימה ברצינות. עם זאת, כדאי לדעת שלרוב הוספת פרטים רבים שמקיפים את הבית מעידה על תחושות של חוסר ביטחון. בבית ישנה דלת וישנם חלונות שחלקם מכוסים בוילונות. הפתחים בבית מסמלים את הרצון במגע עם הסביבה, והוילונות מעידים על רצון לשליטה בקשר זה ובמידת החשיפה של הנבדק בתוך הקשר. ציור הארובה ממנה עולה עשן עשוי להעיד על כך שהאדם חש חום מהסביבה הביתית, אך גם על קונפליקט או על אי-שקט בסביבה. השביל הפרופורציונלי המוביל עד לדלת הבית משקף שליטה ביחסים עם הסביבה.

ניתוח הסיפור: בסיפורו של הנבדק אזכור של פרטיים שוליים למדי, כמו למשל העובדה שבדרך הביתה לא עצר בתמרור עצור. זאת, בנוסף על ריבוי סימני הקריאה מעלה שאלה בדבר המידה בה הנבדק לקח את המשימה ברצינות. ייתכן שמדובר בסיפור ש"הולבש" על הציור באופן מאולץ, וההיצמדות לפרטים השוליים שבציור מעידה על חרדה מפני חשיפה. על אף הניסיונות להציג סיפור פשטני המתמקד באלמנטים שוליים, נראה כי בסופו של דבר, הדמות בסיפור בודדה – ייתכן והנבדק חש כי על אף הבית המרווח ובריכת השחייה, כמטאפורה לממד הגשמי, החוויה של הנבדק היא של בדידות.
איך לצייר עץ במבחני מיון?

איך לצייר עץ במבחני מיון?

העץ הוא יצור חי הנתון בסביבה. שלא כמו הבית והאדם, אותם אנו לרוב מציירים לפי תבנית מוגדרת, וקל יחסית להבין מתוכם את משמעות האלמנטים השונים, ציור העץ הוא חופשי יותר ולכן, קשה יותר לשער באופן אינטואיטיבי מה תהיה הפרשנות שתינתן לו, ולכן מקובל להניח כי הוא מייצג באופן מהימן יותר את העולם הפנימי של הנבדק ואת יחסו עם הסביבה החיצונית.

דוגמאות למשמעות מאפיינים בציור
הגזע: הגזע מסמל את כוחות ההתמודדות של האדם לאורך חייו. הוא מעיד יכולתו להחזיק ולהכיל אירועים קשים. גזע פגום, שבור או מצולק לרוב יעיד על אירוע טראומטי בעברו של הנבדק. גובה הצלקת בגזע העץ מרמז הגיל בו אירע האירוע הטראומטי. גודל הגזע והתפרשותו מעידים גם על יציבות וכוח. גם במקרה זה, נסו לשמור על פרופורציות – ציירו גזע פרופורציונאלי, כזה שאינו קטן או גדול מידי ביחס לשאר הציור.
שורשים: שורשים לרוב מעידים על קשר למציאות, למשפחה וכן מעידים על יציבות. עם זאת, יש לזכור כי בבואנו לצייר עץ, עלינו לצייר עץ טיפוסי ככל שניתן כפי שהוא נראה מהתבוננות בו, ועל כן ישנם אנשי מקצוע רבים הרואים בציור שורשים דווקא ניסיון מאולץ להרשימם.
מבנה הענפים: הענפים לרוב מעידים על התקשורת של האדם עם הסביבה – ענפים רבים הפונים החוצה מעידים על פתיחות, רצון לקשר חברתי, שגשוג והתקדמות. ענפים שמוטים יכולים להעיד על דיכאון וחוסר מוטיבציה. יש לשים לב לצורת הענפים המעידה על עולמו הפנימי של האדם: ענפים פרועים ומסולסלים מעידים על מזג סוער וענפים ישרים ומסודרים מעיד על מזג רגוע.
פירות: פירות הם תוצרת העץ, ולכן מעידים על רצון להשיג תוצאות ולהצליח. לכן, מומלץ לצייר פירות על העץ, אך לא בהגזמה ובאופן שייראה מאולץ ומתוכנן מראש. שמרו על פרופורציות ואל תעמיסו פירות על ענפי העץ.

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (1)

סיפור

כשהייתי קטנה שתלתי את העץ שלנו בחצר וכיום הוא גדול ויפה, וניתן לשבת מתחתיו וליהנות מצילו.

ניתוח
ניתוח הציור: העץ מתפרס על כל הדף, והדבר מעיד על ביטחון עצמי גבוה. יש קו קרקע אך הוא אינו ישר ואף גלי, והדבר יכול להעיד על תחושת סערה או חוסר יציבות, ועל כך שהנבדקת מרגישה שהסביבה שלה משתנה ודינאמית, או לחילופין – על צורך שלה בסביבה כזו. צמרת העץ רחבה ותחומה בקו ישר וחזק – הדבר מעיד על ביטחון וכן על שליטה של הנבדקת במידת הפתיחות שלה לסביבה, כמו גם על עולם פנימי עשיר. הענפים פונים כלפי מעלה ולשני הצדדים, דבר המעיד על איזון בריא בין עולם הדמיון לבין המציאות והסביבה. העלים מעידים על צמיחה ועושר. בציור ניתן גם לראות שציור העלים הוא מאוזן – אין עלים רבים מדי, והעלים אינם חדים או דוקרניים, דבר אשר יכול היה להעיד על נטיות אובססיביות או על הרחקת הסביבה בהתאמה.

ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדקת מתאר את סיפוקה מהישגיה בחיים: העץ הגדול והיפה שמספק צל הוא תוצאה של מה שהנבדקת עשתה בצעירותה – היא שתלה את העץ וכעת נהנית מהתוצאות. הדבר מעיד על כך שהנבדקת מרוצה ממצבה ומקומה בחיים. מסיפור זה ניתן גם להסיק על אמונתה של הנבדקת בעבודה אשר את פירותיה ניתן לעתים לקצור רק מאוחר יותר.

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (2)

סיפור
זהו עץ שעומד לבדו בשדה פתוח. הוא היחיד ששרד את החורף האחרון, בניגוד לשאר העצים שגדלו לצדו. על אף הבדידות הוא הצליח להשתקם ולהצמיח פירות חדשים.

ניתוח

ניתוח הציור: ניתן לראות כי העץ ארוך וצר מאוד, מתחיל בתחתית הדף ומגיע עד הקצה העליון שלו. הדבר מעיד על צורך בהיאחזות בקרקע וחוסר ביטחון. אלמנט נוסף שמדגיש את הצורך של הנבדקת בביטחון ובבסיס איתן הוא הגזע העבה שתופס את מירב המקום בדף. הקו החיצוני של העץ מודגש, והדבר מעיד על צורך בביטחון של הנבדקת ועל רצון שלה לשמור על עצמה מפני הסביבה. ניתן לראות כי הגזע מאוד עבה ומכיל צלקות רבות – דבר המעיד על כך שהנבדקת עברה אירועים קשים בחייה, אך שהיא בעלת חוסן נפשי, או לפחות תופסת את עצמה ככזו. אם מסתכלים על צורת העץ, ניתן לראות כי הקצה שלו קוצני למדי, וגם הענפים המצויירים נראים קוצניים ולא מזמינים – שוב, ניכר מכך שהנבדקת חשה חוסר ביטחון וזקוקה להגנה מפני הסביבה, או לחילופין – מרחיקה ממנה את הסובבים אותה כדי להגן על עצמה. עם זאת, על הענפים גדלים עלים ופירות – הדבר מעיד על שאפתנות והישגיות של הנבדקת.

ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדקת תואם את התחושה העולה מן הציור שלה: העץ מייצג את אופי הנבדקת – הוא עמד בתנאים קשים, ועל אף הקושי והבדידות הוא הצליח לבדו להתגבר ולהגיע להישגים (פירות). כך כנראה מרגישה הנבדקת כלפי עצמה – היא עברה אירועים קשים בעברה, הצליחה להתגבר עליהם ללא עזרה של הסביבה ולהגיע להישגים ולמצב שהיא מרוצה ממנו. הקושי בחייה ניכר בציור של העץ ובסיפור, ונראה כי העובדה שהיא עברה את המשברים בחייה לבד הרחיקה אותה מהסביבה וגרמה לה ליצור מעטפת ביטחון סביבה (המתבטאת בקו המסגרת העבה של העץ שמרחיק אותה מהסביבה).

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (3)

סיפור
העץ עומד זקוף כבר זמן רב – יותר מכל אדם שנהנה מפירותיו או מצילו.

ניתוח
ניתוח הציור: העץ גדול מאוד ומתפרס על כל הדף – הדבר מעיד על ביטחון עצמי גבוה וייתכן שאף על שתלטנות. לעץ שורשים – דבר המעיד על אופי יציב וקשר לסביבה, אך גם על ניסיון להרשים ועל כוחות לא מודעים המאיימים לפרוץ החוצה. גזע העץ רחב ויוצאים ממנו ענפים רבים – דבר שמעיד על רצון רב בקשר עם הסביבה. עם זאת, יש לשים לב כי הענפים רבים ונראים כמו קוצים ולא "מזמינים" – הדבר יכול להעיד על כך שהנבדק אינו יודע כיצד ליצור את הקשר עם הסביבה, ואולי אף עושה זאת בצורה חודרנית. העץ בציור מניב פירות – דבר המעיד על הישגיות. צמרת העץ תחומה אך מלאת פרטים – דבר שמעיד על עולם פנימי עשיר אך גם על מידה מסוימת של סגירות באשר לעולם הפנימי של הנבדק.

ניתוח הסיפור: נראה כי העץ משקף את הנבדק אשר מרגיש שהוא עומד באתגרים זמן רב ומאופיין בחוסן נפשי. עם זאת, הסיפור קצר ותמציתי, אינו כולל עלילה כלשהי וייתכן כי מרמז על חרדה והרחקה או על חוסר התייחסות ראויה למטלה.

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (4)

סיפור
העץ הוא רם, גבוה ותמיר, חזק ואיתן, ועליו נשענים ונהנים כל בעלי החיים – לנוח, להירגע ולמצוא שלווה ואהבה, ואילו העץ מחייך ושמח על המקום המיוחד שמצא בחייו. שורשיו מתפרצים לכל עבר, ללא פחד. ההזדמנויות בחייו הן אינסופיות – ואילו הוא במרכז הבמה, באור, מעניק צל לסביבתו.

ניתוח
ניתוח הציור: ניתן לראות כי העץ גדול מאוד ומתפרש על כל הדף, דבר המעיד על ביטחון עצמי, או על ניסיון להציג חזות של אדם בעל ביטחון עצמי. גזע העץ גדול מאוד (בפרט בהשוואה לצמרת אשר תופסת מקום קטן יותר בדף), דבר אשר עשוי לרמז על צורך בשליטה ואולי אף על נטיות אגרסיביות. על הגזע מופיעים קווים רבים המזכירים שריטות – הדבר אשר יכול להעיד על קיומם של אירועים מורכבים בעברו שהותירו בו "צלקות". מגזע העץ יוצאים ענפים רבים לצדדים – דבר המעיד על רצון לקשר עם הסביבה, אך יש לשים לב שהענפים נראים קטועים בסופם, דבר אשר יכול לרמז על תחושה של טראומה מצד הנבדק. החיות על גזע העץ אשר נראות כאילו כמעט מנקרות אותו עשויות להעיד על נטיות תלותיות, על אף האסוציאציות החיוביות והפסטורליות העולות מהן. צמרת העץ תופסת פחות מקום ביחס לגזע, דבר המרמז על קיומו של עולם פנטזיה מצומצם ועל היצמדות לקונקרטי, או על ניסיונות להדחיק את עולם הפנטזיה הסוער, כפי שעולה מצמרת העץ הסוערת.

ניתוח הסיפור: הסיפור עשיר בתיאורים מעצימים וחיוביים: הנבדק מדגיש שוב ושוב את כוחו של העץ, כמו גם את יתרונותיו בהווה ובעתיד. לו היו התיאורים מאוזנים, ניתן היה לומר כי הנבדק שבע רצון ממקומו בחיים, אולם לאור ריבוי התיאורים, סביר כי גישה זו נובעת דווקא כניסיון למסך תחושת חרדה או חוסר ביטחון אשר מניעים את הנבדק להפגין ביטחון יתר.

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (5)

סיפור
"העץ הנדיב" עפ"י הסיפור וגם עפ"י כל מתנות הטבע שהוא נותן פירות צל ללא פגיעה בקיומו של העץ, עץ עשיר בפרות מזינים ובריאים.

ניתוח
ניתוח הציור: העץ של הנבדק ממוקם במרכז הדף. הוא בעל גזע עבה ושורשים רבים. הדבר יכול להעיד על בסיס חזק וקשר חזק למקום בו הוא נמצא. קו הקרקע גלי ולא יציב ויכול להעיד על האופן שבו הנבדק מסתכל על סביבתו. ייתכן כי הוא מרגיש שהיא דינמית ולא יציבה, ואולי מסיבה זו הוא מרגיש צורך בביטחון ובחיזוק הבסיס על ידי השורשים. במרכז הגזע מופיע ציור של לב, ולצדיו רשומים שמו ושם אשתו (נמחקו לשם שמירה על פרטיותו). פרט זה, בפרט במיקומו הנוכחי, יכול להעיד על מהות הקשר עם עם אשתו ועל המקום שהוא מעניק ליחסים אלו בחייו, אך הבחירה להביע רגש באופן זה עשויה להעיד על ילדותיות. העץ מכיל ענפים רבים ופירות רבים המעידים על כך שהנבדק מרגיש שהוא מרוצה מהישגיו ומרגיש שהם רבים.

ניתוח הסיפור: ניתן לראות כי בשונה מהציור, אשר נראה שמייצג מאוד את מקומו של הנבדק ומאוד אישי (מכיל את שמו ושם אישתו), הוא בחר בסיפור לכתוב על עץ אחר – "העץ הנדיב". בסיפורו הוא מתאר עץ נדיב וטוב, תיאור חיובי אשר ייתכן ומייצג את האופן בו הוא תופס את עצמו – נדיב ותורם, לעתים עד כדי הקרבה עצמית. עם זאת, הבחירה לספר סיפור על עץ מוכר מתוך ספר ילדים ולא על העץ הספציפי שצייר, עשויה לרמז על חרדה מפני חשיפה אישית ועל ניסיון להציג סיטואציה חיובית ואופטימית, ייתכן כדי לשדר מסר כלפי חוץ ש"הכל בסדר", דבר אשר עשוי לרמז על הגישה שלו לחיים. היעדר סימני הפיסוק בסיפור עשוי גם הוא לרמז על הצפה רגשית וחרדה.

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (6)

סיפור

היה היה עץ. למרגלותיו פרחים ובין עליו פירות. העץ שימש בית לחיות רבות. כל החיות חיו בו בהרמונה מושלמת.

ניתוח
ניתוח הציור: הציור של הנבדק משדר אופטימיות - העץ במרכז הדף, שמש מאירה עליו והוא מוקף פרחים. השמש מסמלת את הצורך של הנבדק בהזנה ובתמיכה מהסביבה. לעץ ענפים רבים ופירות רבים, דבר שמעיד על הישגיות. על העץ יש חיות רבות וניכר כי יש בו התרחשות רבה - הדבר יכול להעיד על עולמו הפנימי של הנבדק אשר ייתכן כי הוא סוער ורווי בקונפליקטים פנימיים. כמו כן, החיות המבצבצות מהגזע עשויות להעיד על תחושה של חוסר שליטה. צמרת העץ פרופורציונאלית ומעידה על איזון בין פנטזיה למציאות.

ניתוח הסיפור: הסיפור, כמו הציור, משדר אופטימיות: הוא מתאר מצב בו העץ חי בסביבה טובה (פרחים למרגלותיו ויש לו פירות), ושהוא משמש בית לחיות רבות שחיות בו בהרמוניה. הסיפור יכול לשקף את מצבו הנוכחי של הנבדק או את רצונו לחיות בסביבה טובה ובהרמוניה עם אנשים אחרים, אך גם על ניסיון להציג חזות אידאלית במטרה להסתיר קונפליקטים.

דוגמה לציור עץ במבחני מיון (7)

סיפור

העץ הבודד ניצב על גבעה הנמצאת בואדי ציפורי ונקרא כך בשל היותו העץ היחיד על הגבעה. ילידי הכר הסמוך נוהגים לטפס על העץ להנאתם, ליהנות מצילו ולאכול מפירותיו. העץ מבוגר מאד ולמרבה הצער קיים חשש ששכונת ההרחבה של הכפר תיבנה על הגבעה ובעקבות כך ייאלצו לכרות את העץ.

ניתוח
ניתוח הציור: העץ עומד בראש גבעה, לבדו. ייתכן שהדבר מעיד על התפיסה של הנבדק את עצמו – הוא מרגיש שהוא עומד בראש גבעה, כלומר, ייתכן שהנבדק חש עליונות והימצאות בפסגה, אך מצד שני הוא מתאר גם תחושת בדידות. צמרת העץ גדולה אך צוירה בקווים חלשים יותר (לעומת הגזע והשורשים), דבר הקשור לעיסוק בנושאים של גבול בין פנטזיה למציאות. כמו כן, ההשחרה של צמרת העץ, בפרט לצד גבולותיה החלשים יכולה להעיד על חרדה, כמו גם על עולם פנימי עשיר אך שברירי, אשר מושפע בקלות מהסביבה, אך גם משפיע עליה. ציור השמש יכול להעיד על צורך בתמיכה, והעננים המקיפים את העץ עשויים לרמוז על צורך בהסתרת זהותו האמיתית או על חרדה מפני המבחן.

ניתוח הסיפור: כמו הציור, ניכר מהסיפור כי העץ ניצב בודד. מהסיפור ניתן ללמוד כי בשונה מהציור, העץ נושא פירות, וכי ילדי הכפר הסמוך נהנים לאכול מהם, לטפס על העץ ולשבת תחת צלו, דבר הקשור להישגיות ולמעשים הנושאים פירות. עם זאת, הסיפור ספציפי מאוד, וסביר כי מתייחס לאירועים מחייו האישיים של הנבדק. העובדה שבחר להביא דווקא את הסיפור הזה בהתייחס לעץ מרמז על חרדה ועל הצפת רגשות גדולה מאוד לנוכח המאורעות, כך שהנבדק לא יכול שלא לערב את האירוע הנ"ל בסיפורו.
איך לצייר אדם במבחני מיון?

איך לצייר אדם במבחני מיון?

ציור האדם מהווה לרוב דיוקן אישי של הנבדק – הוא יכול לייצג אותו בעבר, בהווה, בעתיד או לייצג את הדמות שהוא שואף להיות. לעתים הציור הוא של אדם קרוב שהנבדק אוהב מאוד, או לחלופין, אדם שהוא חש כלפיו רגשות שליליים, או אדם שלגביו יש לו רגשות מעורבים, ועל כן פעמים רבות תישאלו על האדם שציירתם. הבחירה שלכם מעידה על תכונות אופי דומיננטיות בכם, כמו גם על חוויות מעברכם. ההמלצה שלנו היא לנסות לצייר את עצמכם, ולנסות להעביר דרך הציור את התכונות הטובות בכם, כיוון שמתוך הציור הבוחן מעריך כיצד אתם תופסים את עצמכם.

דוגמאות למשמעות מאפיינים בציור
צורת עמידה והבעת פנים: לתנוחה של האדם ולהבעת פניו יש משמעות רבה. למשל, אם תציירו אדם שעומד בצורה מכווצת, הדבר מעיד על סגירות. אם תציירו אדם כועס, הדבר יכול להעיד על אגרסיביות. נסו לצייר אדם העומד בתנוחה נינוחה, כשהבעת פניו אינה מביעה רגש קיצוני, בייחוד לא רגש שלילי.
פרטי פנים: חשוב לא להשמיט פרטים בפנים – אף, עיניים, פה, אוזניים, כיוון שהשמטה של אחד מאלו יכולה להתפרש כמעידה על קושי בתחום מסוים: כך למשל, השמטה של פה מעידה על חוסר וורבליות וקשיים בקשרים עם הסביבה. ציור של עיניים ואישונים חשוב כי הוא מעיד גם כן על יצירת קשר עם הסביבה. עם זאת, חשוב לא להדגיש יותר מידי פרטים מסוימים כמו למשל עגילים או קישוטי שיער, שכן הדבר עלול להעיד על חרדה. בנוסף, ציור של שיניים יכול להביע אגרסיביות ולכן מומלץ להימנע ממנו.
צוואר: הצוואר מסמל את הקשר בין הלוגיקה (הראש) לרגש (הגוף) – שימו לב שאתם לא מציירים צוואר ארוך מידי המעיד על ניתוק מהרגש, או צוואר קצר מידי שמעיד על אימפולסיביות ורגישות יתר.
זרועות: זרועות פתוחות מייצגות פתיחות לסביבה, וזרועות מכווצות מייצגות חוסר פתיחות. כמו כן, זרועות מנותקות מסמלות חולשה. זרועות המונחות על המותניים עשויות לרמז על תוקפנות.
רגליים: מסמלות את האחיזה בקרקע, כוח ויציבות. רגליים גדולות או קטנות מידי מעידות על חוסר ביטחון או חוסר יציבות.
מיקום האדם וגודלו: יש משמעות גדולה למיקום האדם בדף ולגודלו. כך למשל, אם תציירו אדם קטן בצד העמוד, הדבר ישקף חוסר ביטחון, ביישנות וביטול עצמי. זכרו כי הבוחנים מתייחסים לציור האדם כמייצג את התפיסה שלכם את עצמכם בעולם, וחשוב שתציירו אותו במרכז הדף ובגודל בינוני ביחס לדף.
זווית ציור: ציור אדם מהצד או אדם מאחור יכול להעיד על חוסר פתיחות, חוסר נגישות וקושי בתקשורת עם אחרים.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (1)

סיפור
איש צופה אל הים ומהרהר.

ניתוח
ניתוח הציור: הדבר הבולט בציור הוא הבחירה של הנבדק לצייר את האיש כשגבו אלינו. ייתכן כי הוא מרגיש ריחוק, אינו מעוניין בקשר עם הסביבה או לחלופין, מרגיש בודד. עם זאת, כדאי לדעת כי ציור אדם שפניו אינן פונות קדימה אינו מומלץ, שכן הוא מרמז על קשיים בינאישיים או על התחמקות ממגע בינאישי. כמו כן, ניתן לראות כי הדמות קטנה יחסית, דבר אשר עשוי להעיד על דימוי עצמי נמוך. דמות האדם אותה צייר הנבדק חובשת כובע, דבר אשר עשוי גם הוא לחזק את התחושה כי ישנו ניסיון לכסות את העיניים או את פניו של האדם ובכך לסייע בהסתרתו, או לתרום להתעלמותו מהמציאות. רגליו של האיש בציור צמודות זו לזו, דבר אשר לרוב מעיד על נוקשות ומתיחות. לבסוף נציין כי ההשקעה בפרטים מעידה על השקעה במשימה ולקיחתה ברצינות.

ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדק מאוד קצר ותמציתי. גם בסיפור ניכרת הבדידות והריחוק של הנבדק. האיש בסיפור צופה אל הים ומהרהר. הנבדק לא מסביר על מה האיש מהרהר ומה מטריד את מחשבתו, ושוב, הדבר יכול להעיד על חוסר פתיחות של הנבדק, כמו גם על העובדה כי ייתכן שיש דבר מה שמטריד את הנבדק, אך הוא אינו מעוניין לשתף עם הסביבה, או שאין לו עם מי לשתף.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (2)

סיפור

הילד קם בבוקר ושמח לראות את כלבו מכשכש בזנבו. הוא ניגש אליו, ליטף אותו ויצא איתו לטיול. הוא חזר לביתו שמח וטוב לב, התלבש ויצא לבית הספר.

ניתוח
ניתוח הציור: הילד עומד בתנוחה נינוחה כשידיו פרושות לצדדים – דבר המעיד על פתיחות ורצון בקרבה. יש לשים לב שידיו של הנבדק יוצאות מאזור הסמוך יותר למותניו מאשר לכתפיו, דבר המעיד על רגשות חזקים מאוד הקיימים בתוכו, כמעט סערה המשתוללת בתוכו בכל הנוגע לרצונו בקשרים חברתיים. נראה שהילד שרוי במצב רוח טוב. הנבדק הקפיד לצייר לילד את פרטי הפנים ובפרופורציה טובה, דבר המעיד על יסודיות והבחנה בפרטים, אך לא בצורה קפדנית או חרדה. כמו כן, הצוואר של הילד אינו ארוך או קצר מידי – דבר שמעיד על חיבור טוב בין הפן הרגשי לפן הלוגי. עם זאת, גוף הילד מצוייר בצורה קצת פשטנית ובקו לא רציף – הדבר יכול להעיד על כך שהנבדק מאופיין במעט חוסר ביטחון בבואו להציג את עצמו לסביבה. העובדה שהנבדק צייר את עצמו כילד, וכן מיקום הידיים ללא כתפיים, יכולה להעיד על הרגשה של חוסר בגרות או על חוסר רצון להתבגר. ככלל, לא מומלץ במבחנים תעסוקתיים המיועדים למבוגרים לצייר ציור של ילד, שכן הדבר מעיד על ילדותיות וחוסר בשלות.

ניתוח הסיפור: הסיפור חיובי ומשקף גישה אופטימית (לעתים אופטימית מדי אשר עשוייה לרמז על ייפוי המציאות או על קושי בהתמודדות עם קונפליקטים). עם זאת, ניתן לראות כי הקשר של הילד בסיפור הוא עם בעל חיים – כלב – ולא עם אדם אחר, דבר שיכול להעיד על קושי ביצירת קשרים עם הסביבה ומעט סגירות. גם הסיפור בו הדמות הראשית היא ילד מרמז על קושי בהתמקמות בעולם המבוגרים.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (3)

סיפור

הבחורה שבציור שמחה כי היא קיבלה כרגע בשורות טובות. היא תוהה כרגע עם מי לחלוק אותן, ומי באמת ישמח בשמחתה.

ניתוח
ניתוח הציור: ניכר כי הבחורה שמצוירת בציור קטנה מאוד יחסית לדף. העובדה שהילדה תופסת מקום קטן בדף יכולה להעיד על תחושת חוסר ביטחון של הנבדקת או לחילופין, שהיא חשה כי כך הסביבה רואה אותה ומתייחסת אליה – כילדה קטנה בעלת חשיבות קטנה. הנבדקת ציירה את עצמה עם ראש גדול והקפידה על פרטים כמו שיער, אוזניים, אף, פה, עיניים וגבות. הראש הגדול יכול להעיד על כך שהנבדקת מרגישה שהיא מונעת בעיקר על ידי היגיון ומחשבה ופחות על ידי רגש. החיוך של הילדה מעיד על שביעות רצון, או לפחות על ניסיון לשדר זאת כלפי חוץ. הידיים של הנבדקת קצרות ואינן מושטות לצדדים – דבר שיכול להעיד על כך שאין לה רצון חזק בקשר עם הסביבה, או שאינה מרגישה שהיא זקוקה לקשר זה, ייתכן כניסיון להגן על עצמה מפני פגיעה.

ניתוח הסיפור: הסיפור שמתארת הנבדקת מעיד על מצבה בחיים: היא מרוצה ממצבה (היא קיבלה בשורות טובות) אך חשה בדידות. היא לא בטוחה למי היא יכולה לספר זאת ועם מי היא יכולה לחלוק את רגשותיה כיוון שהיא בודדה ואין לה אדם קרוב שישמח בשמחתה.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (4)

סיפור

עכשיו חופשת קיץ והילדה חושבת מה כדאי לה לעשות, כיוון שהיא לא נרשמה לקייטנה ולכן יש לה הרבה זמן פנוי.

ניתוח
ניתוח הציור: בציור נראית ילדה בערך במרכז הדף ובגודל פרופורציונאלי ביחס לדף. הנבדקת הקפידה לצייר פרטים רבים: שיער מושקע, קישוט בשיער, נעליים, עיניים, פה וגבות – דבר שמעיד על תשומת לב לפרטים, השקעה והתייחסות רצינית למשימה. באשר להשמטת האף, יש לציין כי נבדקים רבים נוטים להשמיטו, ובמרבית המקרים אין לדבר חשיבות מיוחדת. העיניים הקטנות והשמטת הצוואר, לצד הדמות הילדותית העולה מהציור, מרמזות על נטייה לילדותיות ועל שטחיות. כמו כן, ניתן לראות גם כי ציור הפנים פשטני יחסית לשאר חלקי הגוף והבעתו אינה ברורה, ייתכן כי הדבר מעיד על כך שהנבדקת מתקשה ליצור קשרים עם הסביבה ולהביע את רגשותיה. ידי הדמות נמצאות בתוך כיסי השמלה, דבר אשר עשוי גם הוא להעיד על הימנעות מקשר עם הסביבה.

ניתוח הסיפור: מהסיפור עולה כי הילדה לא נרשמה לקייטנה וכי יש לה הרבה זמן פנוי – הדבר עשוי להעיד על נושאים המעסיקים את הנבדקת כדוגמת מקומה, תפקידה, תהיות בדבר התפתחות מקצועית ועוד.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (5)

סיפור

בן אדם רגוע ושלו שרואה את הקיים כמשחק ולכן הכל בצורה אופטימית האדם מחפש את הטוב שבכל ואוהב ילדים ולהיות אבא ובעל ואדם טוב, גם אם התמונה/ציור לא משקפים - זו מטרתו.

ניתוח
ניתוח הציור: ניתן לראות כי הנבדק צייר בן אדם בגודל פרופורציונאלי לדף, והקפיד על ציור של פרטים רבים: עיניים, ריסים, אף, פה, אוזניים, שיער, כפתורים וכו' – הדבר יכול להעיד על השקעה, קפדנות והתייחסות רצינית למשימה. הקו שבו מצוייר האדם הוא חלש ולא-יציב ברוב החלקים, וניכרות גם מחיקות – כל אלו יכולים גם הם להעיד על חרדה ו/או חוסר ביטחון של הנבדק לאור המשימה ועל רצונו לעמוד בה בהצלחה. ניכר כי הנבדק צייר לאדם כתפיים רחבות, דבר שיכול להעיד על תחושת האחריות הרבה שהוא חש בחייו. ניתן גם לראות כי הנבדק צייר חגורה ופרטים רבים באיזור החלציים – הדבר יכול להעיד על רצון לשלוט בדחפים או באימפולסיביות שיייתכן ומאפיינת אותו.

ניתוח הסיפור: הסיפור על האדם שצייר יכול להעיד על הניסיונות של הנבדק, בדומה לאדם בסיפור, להסתכל על העולם בצורה אופטימית. כמו כן, מהסיפור עולה שהנבדק אוהב את מקומו ומקצה מקום מרכזי בחייו למשפחתו. הנבדק גם הקפיד לציין כי זו המטרה של האדם, גם אם הדבר לא עולה מהציור, דבר אשר עשוי לרמז על חרדה ועל חוסר ביטחון של הנבדק לנוכח המטלה או בכלל. ייתכן שהנבדק נלחץ מהמשימה ומרגיש כי הוא אינו מצליח להביע דרך הציור את רעיונותיו, או לחילופין, שאינו מאמין ביכולותיו.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (6)

סיפור

האיש מרגיש שזה יום מעולה להסתפר ולמצות את הרגע ואת המירב מן החיים. הוא מוכן לכל הזדמנות לאתגר וללמידה שתיקרה בדרכו.

ניתוח
ניתוח הציור: האדם גדול יחסית וממוקם במרכז הדף. הנבדק צייר פרטים רבים והדבר מעיד על השקעתו במשימה. ידיו של האדם פרוסות לצדדים ועמידתו משדרת רצון לקשר עם הסביבה. הפנים נראות שמחות אך מעט מרתיעות: ייתכן כי האדם רוצה קשר עם הסביבה אך הוא מעט אגרסיבי, דבר אשר עולה גם מחשיפת השיניים בציור ומריבוי השיער. הנבדק צייר על החולצה של האדם את האות V. ייתכן שהתכוון בכך לסימן הניצחון, דבר אשר יכול להעיד כי הנבדק מאמין בעצמו ובעל ביטחון עצמי גבוה, או שהוא רואה בעצמו כזה השואף למצוינות ולהישגים. החגורה שצייר הנבדק יכולה להעיד על רצון בשליטה ביצרים והתמודדות עם אימפולסיביות.

ניתוח הסיפור: הרצון של האיש בתמונה להסתפר יכול להעיד על רצונו של הנבדק לשלוט בדחפיו ובכך להשיב שליטה לחייו. המשך הסיפור יכול להעיד על גישתו של הנבדק – הוא אדם ש"חי את הרגע", רוצה להפיק את המיטב, הוא סקרן ובעל רצון ללמוד ולהחכים. עם זאת, ייתכן שהנבדק מציג גישה זו כיוון שהוא רוצה להרשים את הבוחן במבחני המיון ולהציג את עצמו באור חיובי, שאינו בהכרח משקף את המציאות.

דוגמה לציור אדם במבחני מיון (7)

סיפור

זהו אבשלום, צעיר חביב שלאחרונה חזר בתשובה וכיום ניתן לראותו מסתובב חסר מעש ברחובות ירושלים. לאבשלום שלושה אחים צעירים ממנו ולמרבה הצער בעקבות השינוי באורח חייו נרשמה התקררות ביחסים ביניהם.

ניתוח
ניתוח הציור: הנבדק מיקם את הציור במרכז הדף והדמות צוירה בגודל פרופורציונאלי, דבר המעיד על תחושה של מיקום טוב ביחס לסביבה. ניכר כי הנבדק השקיע בפרטי הפנים של האדם – הוא צייר עיניים, אף, פה, שיער שפם וזקן. בציור ניתן לראות את שיניה של הדמות, דבר אשר עשוי להעיד על קיומן של נטיות אגרסיביות. הדגשת השיער עשויה להיות קשורה לעיסוק מיני או נטיות תוקפניות. הזרועות המתוחות כלפי חוץ עשויות להעיד על רצון לקשר עם הסביבה. רגליים ארוכות כמו אלו המצוירות עשויות לרמוז על מאבקי עצמאות של הנבדק בסביבתו. היעדר פריטי לבוש יכולים להעיד על אישיות ילדותית.

ניתוח הסיפור: הסיפור של הנבדק מתאים לציור. הסיפור מתאר אדם "חביב" – כלומר, אדם טוב הרוצה בקשרים חברתיים, אך בשל נסיבות מסוימות, יחסיו עם הסביבה הקרובה לו (אחיו הצעירים) אינם טובים, והוא חש צורך בתמיכה מהסביבה. ייתכן שהסיפור הוא סיפורו האישי של הנבדק או של אדם הקרוב לו, וכי הוא מציף אותו ולכן הוא מספר אותו בכאב רב. מהסיפור עולים נושאים הקשורים למציאת המקום של האדם בעולם ולאופן בו הוא נתפס על ידי סביבתו הקרובה.
2021 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח פסיכומטרי בע"מ | נגישות לאנשים עם מוגבלות

השאר פרטים וניצור איתך קשר בתוך זמן קצר